32-jarige verdient 100.000 per jaar op TikTok door ‘goedkoop’ te zijn
Jay Wey noemt zichzelf ondernemer, maar het is zijn TikTok-account dat de rekeningen betaalt. De 32-jarige TikTokker wist in een jaar tijd een following van 1,7 miljoen volgers op te bouwen en inmiddels staat de teller op 2,4 miljoen. Dat legt hem geen windeieren. Door samenwerkingen met merken aan te gaan, verdient hij ruim 100.000 euro per jaar.
Wey werd door zijn vrienden keer op keer ‘cheap‘ genoemd en besloot een reeks video’s te maken waarin hij zichzelf en zijn soberheid belachelijk maakte. Dat beviel het TikTok-publiek zo goed dat hij en zijn vrouw Sharon in een jaar tijd bijna 2 miljoen volgers verzamelden.
TikTok-account met ‘goedkope’ tips
“Er hangt negativiteit rond het woord ‘goedkoop’, zegt hij in een interview met CNBC. “Goedkoop heeft voor mij altijd simpelweg betekend dat je slim met geld omgaat en geen dingen koopt die je niet nodig hebt.” Zo zal je Wey nooit merkartikelen zien kopen. Hij is niet bereid een premium prijs uit te geven voor alleen een logo.
https://www.tiktok.com/@jayandsharon/video/7001117021991685381
Dat niet alleen: na een tijd professioneel basketbal te hebben gespeeld in Taiwan, woont Wey nu weer bij zijn moeder, die hem en zijn vrouw daar laat wonen, zonder dat ze huur hoeven te betalen. En terwijl andere 32-jarigen misschien niet kunnen wachten om een eigen plekje te hebben, vindt Wey het totaal niet erg om weer te wonen in het huis waar hij is opgegroeid.
“In de Aziatische cultuur is het heel normaal dat kinderen met hun ouders wonen”, legt Wey uit. “Het is niet zodat we kunnen rondlummelen. We zorgen voor onze ouders. Als ik ooit upgrade naar het volgende huis, neem ik mijn moeder gewoon mee.” Die upgrade zit er wel in voor de TikTokker. Terwijl hij zijn start-up in draadloze technologie succesvol maakt, heeft hij als side hustle zijn TikTok-account.
Betaalde samenwerkingen
Hij kan de eerste aanvraag van een merk om samen te werken nog goed herinneren. Een bedrijf dat nachtzichtcamera’s verkocht, bood hem ruim 500 euro aan om een gesponsorde video te maken. “Ik was in shock”, vertelt hij aan CNBC. “Ik dacht: willen mensen mij echt betalen om creatieve video’s te maken?”
@jayandsharon aaand we’re back #CheapTok episode 10
Inmiddels heeft Wey met veel grote namen samengewerkt, van eBay tot Ford. Omdat hij TikTok echt als een side hustle runt, neemt hij maximaal één tot drie samenwerkingen tegelijk aan, terwijl er wel veel meer aanvragen binnenkomen. Van maandag tot vrijdag stort hij zich volledig op zijn start-up. “Ik maak lange dagen met mijn start-up”, zegt hij. “TikTok bewaar ik voor het weekend.”
Deze aanpak levert hem bijna 9.000 euro per maand op en dat is niet gek voor een ‘weekendbaantje’. Omdat Wey bijna geen vaste uitgaven heeft, spaart hij daar elke maand bijna 2.000 euro van en belegt hij ruim 4.000 euro in aandelen en crypto.
“Wat dat betreft ben ik volgens mij gehersenspoeld door de gemeenschap hier in Silicon Valley”, zegt hij. “Collega’s van mij zeggen allemaal dat crypto de toekomst gaat zijn. En om eerlijk te zijn: het heeft me gezonde rendementen opgeleverd, dus ik klaag niet. Nu gaat het minder, maar ik hoor geluiden dat de beermarkt een kwestie van tijd is.”
Meer weten over waar hij zijn inkomsten van zijn side hustle aan uitgeeft? CNBC maakte een overzicht van Wey’s gemiddelde maandelijkse budget.
https://www.manners.nl/side-hustle-opzetten-5-weken/