Gratis naar Tokio: zo krijg je geld terug na een vertraagde vlucht
Al eerder vertelden we hoe je een claim indient bij een vertraagde treinrit. Nu leggen we uit hoe je geld terugkrijgt bij een vertraagde vlucht, in ons geval bij KLM.
In mijn hoofd zat ik al op de verwarmde bril van een Japans toilet, met een rol sushi in mijn hand. Te veel gedoe met sojasaus, zeg je? Dan een stokje yakitori, weet ik veel. In werkelijkheid zat ik echter op een vliegtuigstoel, al vier uur lang, zonder dat we een meter van de startbaan op Schiphol waren verschoven. De navigatie van het KLM-toestel was defect. De vlucht was vertraagd.
Pas na vijf uur wachten en twaalf uur vliegen kwam ik aan in Tokio. Hierdoor kwam ik in aanmerking voor compensatie – maar liefst 600 euro. Precies de prijs van een enkeltje Tokio met KLM. Ik bereidde me voor op een tocht van veertig dagen en nachten door een bureaucratisch moeras, maar deze angst bleek ongegrond. Compensatie aanvragen was heel eenvoudig. Een maand na mijn claim stond het geld al op mijn rekening.
Waar heb je recht op bij een vertraagde vlucht?
Vliegtuigmaatschappijen zijn verplicht om een vergoeding te betalen bij een vertraagde vlucht, maar alleen onder twee voorwaarden:
- De vlucht moet ofwel vertrekken vanuit een EU-land, Noorwegen, IJsland, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland, dan wel aankomen op een van deze locaties.
- Het gaat om een situatie die niet geldt als overmacht. Onder overmacht vallen onder andere noodweer, aswolken, stakingen of terroristische dreigingen. Andere redenen voor vertraging, zoals een defect navigatiesysteem, geven wél recht op compensatie.
Is aan deze voorwaarden voldaan? Dan heb je recht op compensatie. De hoogte hiervan is afhankelijk van twee factoren: de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. In onderstaande tabel zie je hoeveel compensatie je krijgt bij verschillende gevallen.
Lengte van de vlucht | Vertraging bij aankomst | Compensatie per passagier |
---|---|---|
1500 km of minder | Meer dan 3 uur | €250 |
Binnen EU: meer dan 1500 km Internationaal: 1500 – 3500 km |
Meer dan 3 uur | €400 |
Meer dan 3500 km | Tussen 3 en 4 uur | €300 |
Meer dan 3500 km | Meer dan 4 uur | €600 |
Vergoeding KLM-vliegreis terugvragen na vertraging
Vliegtuigmaatschappijen zijn wettelijk verplicht om een vergoeding te betalen als er aan bovenstaande voorwaarden is voldaan. In de praktijk verschilt het per luchtvaartmaatschappij hoe vlot de verwerking van compensatie voor een vertraagde vlucht verloopt.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het bij KLM heel soepel gaat, maar ik kan me voorstellen dat een vliegtuigmaatschappij uit Azerbeidzjan minder proactief compenseert. Voor de vier grootste luchtvaartmaatschappijen op Schiphol is het waarschijnlijk een koud kunstje. In de bronnen hieronder vind je de webformulieren om compensatie aan te vragen.