Zo krijg je geld terug van NS bij vertraging met de trein
Wist je dat de NS geld terugbetaalt als je vertraging hebt gehad met de trein? Kun je gewoon aanvragen, mits de vertraging 30 minuten is of langer en de reis duurder is dan 2,30 euro.
Ze smijten maar met geld bij de NS. Begin 2024 is het salaris van conducteurs fors omhoog gegaan, maar aan gedupeerde reizigers wordt dus ook gedacht.
Geld terug van NS bij vertraging met trein
Bij 30 minuten of meer vertraging met de trein krijg je dus geld terug van de NS. Daaraan kleven uiteraard wel voorwaarden, die we in dit artikel opsommen. Het verschilt per geval hoeveel procent van de ritprijs terug te vorderen is.
Grofweg krijg je bij 30 tot en met 59 minuten vertraging 50% van je geld terug van de NS en bij 60 minuten of meer 100%. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Als je bijvoorbeeld met een Dal Vrij-abonnement reist per trein, krijg je minder terug. Bekijk deze vergoedingentabel om te kijken hoeveel je terug kunt vragen. Check ook deze vragenlijst om erachter te komen of je recht hebt op geld terug bij vertraging.
Aanvragen van restitutie
Dan het aanvragen van de restitutie. Niet ingewikkeld, maar veel mensen die met de trein reizen en voor wie vertraging aan de orde van de dag is, weten dit simpelweg niet. Je kunt in ieder geval geld terug vragen via de website van NS, ook als je geen account hebt.
- Minimaal 30 minuten vertraging gehad en heb je een NS account? Gebruik dan hier Aanvraag met Mijn NS. Uitzondering: als je over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity Direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda hebt gereisd, gebruik je Aanvraag zonder Mijn NS (zie onderstaand punt).
- Geen NS-account? Dan kun je jouw restitutie hier aanvragen zonder account.
- Gereisd met een e-ticket of mobile ticket en heb je deze niet bij NS gekocht? Lees hier meer over hoe je geld terug kan vragen.
Uitzonderingen
Dat je geld terug kunt vragen van de NS na vertraging met de trein, zal een eyeopener voor je zijn. Juich echter niet te vroeg, er zijn uitzonderingen.
Vergoedingen worden niet uitbetaald als:
- ze lager zijn dan € 2,30.
- een langere reistijd vooraf al was aangekondigd.
- een andere vervoerder dan NS de vertraging heeft veroorzaakt.
- de aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum is ingediend.
- er sprake was van een bijzonder geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring.