Deze EV is Tesla Model S-concurrent voor 27 procent van de prijs
Hoe verhoudt de nieuwe Galaxy E8 zich tot de iPhone? Als je dat een logische vraag vindt, ben je waarschijnlijk in de war met de A8. Die smartphone moet je dan weer niet verwarren met de luxesedan van Audi. En toch hebben we het vandaag over een (elektrische) auto. En zelfs een heuse EV-concurrent voor de Tesla Model S.
Als we dit ingewikkelde verhaal uit de knoop willen halen, zullen we moeten beginnen met wat uitleg over de Galaxy E8, die ondanks zijn bekende naam niets te maken heeft met Samsung. Hoewel elektrische auto’s vandaag de dag haast rijdende computers zijn, zal Galaxy als autofabrikant vermoedelijk straffeloos deze naam kunnen dragen, simpelweg omdat het merk in een andere markt opereert.
Nieuwe EV
Het merk behoort tot de Geely-groep, een Chinese autogigant die zich eigenaar mag noemen van onder meer Volvo, Polestar, Lotus, Zeekr en Lynk & Co. Ook is het samen met Mercedes-Benz eigenaar van Smart.
Dat wij deze EV vergelijken met de Tesla Model S is niet geheel toevallig. Allereerst zijn beide elektrische auto’s met een lengte van zo’n 5 meter ongeveer even lang. Daarnaast vertoont de Galaxy E8 een aantal Tesla-trekjes. Zo doet het stuur ons wel erg sterk denken aan het vervelende yoke-stuur van de Amerikaanse EV-fabrikant.
Elektrische auto met gigantisch 8K-scherm
Toch zullen je ogen niet lang op het vreemd vormgegeven stuurwiel gericht blijven. Een buitensporig 8K-scherm met een diagonaal van maar liefst 113 centimeter vult het gehele dashboard en schreeuwt om aandacht. Dit breedbeeld is een stuk groter dan het scherm in een Tesla Model S. Verder vind je aan boord van de EV onder meer een heads-up display en een wireless charging pad.
De Galaxy E8 is zeer aerodynamische elektrische auto, waardoor de instapversie met zijn 62 kWh-accupakket een range zou hebben van 550 kilometer. Dit is echter gemeten met de niet super nauwkeurige CLTC-methode en niet met de in Europa gehanteerde WLTP-meetmethode. Deze basisvariant heeft een 272 pk sterke elektromotor op de achteras, die we kennen van andere Geely-producten.
Galaxy E8 versus Tesla Model S
Wil je een sterkere versie, waarvan de kans iets groter is dat-ie zijn mannetje kan staan in een strijd met de Tesla Model S, dan moet je voor de Dual Motor-variant gaan. Deze heeft 647 pk, sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en heeft een geclaimde EV-range van 620 kilometer.
Ondanks deze bak vermogen, is deze topversie hoogstwaarschijnlijk nog altijd niet opgewassen tegen de 1.020 pk die de Tesla Model S Plaid met zich meebrengt. Waar de Galaxy E8 het wel wint, is op de prijs. De instapversie koop je in China (want daar is-ie vanaf deze maand te koop) vanaf omgerekend 24.350 euro, terwijl de voordeligste versie van de Tesla Model S daar omgerekend 90.500 euro kost. Dat is minder dan 27 procent van de prijs. Daar moet wel bijgezegd worden dat de basisuitvoering van de Model S qua prestaties dichter in de buurt ligt van de dikste Galaxy E8.
GTI-versie van betaalbare Volkswagen is hot hatch voor EV-fans