Pijnlijk foutje ontdekt in peperdure Bugatti Chiron Pur Sport
Waar 2021 een jaar was van slechte publiciteit voor Pirelli, begint 2022 voor Michelin met een pijnlijke fout. Eigenaren van de peperdure Bugatti Chiron Pur Sport rijden al een tijd lang rond met een constructiefout in het rubber, dat speciaal voor de auto is ontwikkeld.
Pur Sport is een gelimiteerde versie van de toch al zo gelimiteerde en peperdure Bugatti Chiron. Ook met een 8.0 liter W16-motor met 1.500 pk, maar een van de verschillen is dat de toerenbegrenzer op 6.900 tpm (+200) staat. Hierdoor zit je in 11,5 in plaats van 13,5 seconden op de 300 kilometer per uur.
Daar rij je dan, in je Bugatti Chiron Pur Sport
Maar nu aandacht voor een constructiefout. En die zit niet in de auto zelf, maar in de speciaal ontwikkelde banden. Deze vertonen scheurtjes, al na 4.000 kilometer. Niet echt prettig in een auto waarin je een topsnelheid van 350 kilometer per uur aantikt.
De constructiefout kwam naar voren toen het Franse automerk een prototype van de Bugatti Chiron Pur Sport routineus inspecteerde. Tijdens de check zagen de technici onregelmatigheden in de achterbanden. Veiligheidsinstanties als de National Highway Traffic Safety Administration werden ingeschakeld. Deze adviseren om alle exemplaren teruggeroepen, al zijn dat er slechts negen. In totaal worden er zestig exemplaren gemaakt.
Michelin Cup R-banden
Het probleem is overigens niet zomaar opgelost, te weten dat de Michelin Cup R-banden speciaal zijn ontwikkeld voor de Pur Sport. Er moeten dus speciaal nieuwe achterbanden worden ontwikkeld voor dit type Bugatti Chiron. Eigenaren wordt nu verteld om na iedere 3.000 kilometer of na anderhalf jaar een nieuwe set banden (nog steeds die problematische) aan te vragen, die ze natuurlijk gratis krijgen. Leuke service, maar niet iets waarop je zit te wachten als je een auto van 3,2 miljoen euro koopt.
Lees en bekijk hier meer over de Bugatti Chiron Pur Sport.