8 redenen waarom ViaPlay (g)een verbetering is ten opzichte van Ziggo
Dit Formule 1-seizoen staat in het teken van grote veranderingen. Niet alleen op de baan, maar ook op je scherm. De grootste verandering voor de kijker is dat Ziggo niet langer de rechten heeft. Hoewel er ook andere opties zijn, lijkt Viaplay de voornaamste opvolger. Maar moeten we daar blij mee zijn?
Voorafgaand aan het nieuwe Formule 1-seizoen werd er veel gesproken en geschreven over de plannen van Viaplay. De Zweedse nieuwkomer nam afscheid van bekende namen zoals Rob Kamphues, Robert Doornbos en natuurlijk Olav Mol. Daarnaast beloofde Viaplay dat ze het serieuzer willen aanpakken en een hoger niveau nastreven.
Tijdens het eerste weekend was er uiteraard veel geklaag, zoals bij alles wat nieuw is. Over het geluid waren de opmerkingen overigens wel terecht. Lees hier de reacties.
Viaplay vs Ziggo: de belangrijkste verschillen
Na één race is het natuurlijk nog veel te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar het is vroeg genoeg om de grote verschillen onder de loep te nemen. Die zijn er namelijk genoeg. De sportkroeg van Ziggo waar iedereen over elkaar heen buitelde is verleden tijd. Het is echter de vraag of dat een verbetering is.
1. Kleinere tafel Viaplay zorgt voor meer rust
Bij Ziggo was de studio rond races altijd flink gevuld. Een volle tafel, Rob van Gameren achter zijn bureautje, Rick Winkelman aan de bar en natuurlijk een behoorlijk publiek. Dit zorgde voor een gezellige sfeer, maar soms ook voor onnodig veel drukte. Deze kroegsfeer had zijn charme. Toch leidde dit er vaak toe dat er veel door elkaar heen gepraat werd.
Bij Viaplay is het behoorlijk anders. De studio is geen kroeg meer, maar een strakke (misschien wat steriele) omgeving. Hier vinden we een desk met presentatrice Amber Brantsen (over wie later meer) en twee analisten. Deze aanpak is een stuk rustiger en goed te volgen, maar voor sommigen misschien wat saai. Anderen zullen juist weer blij zijn met de wat strakkere aanpak.
2. Amber kleurt (te) netjes binnen de lijnen
De aanpak van Viaplay is behoorlijk anders dan die van Ziggo. Een mooi voorbeeld daarvan is welke keuze ze maken als het gaat om de presentator. Bij Ziggo praatte Rob Kamphues de boel niet alleen aan elkaar, maar was hij ook duidelijk aanwezig in discussies en analyses. Hij ging regelmatig in tegen uitspraken van analisten en had daardoor een soort dubbelrol.
Viaplay doet dat heel anders. Amber Brantsen zit er vooral om items aan elkaar te koppelen en mensen te introduceren. Zo nu en dan stelt ze ook een inhoudelijke vraag, maar ze laat het analyseren aan de anderen aan tafel. Deze zelfde rol had ze in het verleden ook in de Formule 1-podcast van de NOS. Dit doet ze gewoon goed, maar voor sommigen is het wel wat te netjes. Zeker als je Rob Kamphues gewend bent.
3. De aanwezigheid van Mika Häkkinen en David Coulthard
Ziggo had behoorlijk wat kennis in huis, maar legt het op dit punt af tegen Viaplay. Dat is niets om je voor te schamen gezien het verschil in budget, netwerk en ervaring. Omdat Viaplay in meer landen actief is, kan het grote namen aantrekken en deze internationaal inzetten. Zo kijken we nu niet meer alleen naar Tom Coronel, maar ook naar Mika Häkkinen en David Coulthard.
De toevoeging van deze voormalige Formule 1-coureurs is een grote verbetering. Natuurlijk hebben mannen als Giedo van der Garde en Christijan Albers ook in de koningsklasse gereden, maar ze halen het niet bij Coulthard en Häkkinen. De Schot won dertien races en zijn Finse collega pakte zelfs twee wereldtitels.
Viaplay is meer dan Formule 1: de 10 beste films volgens IMDb
Deze mannen draaien al jaren mee in de Formule 1. In de auto en ernaast. Hun ervaring is een belangrijke toevoegingen. Ook is het prettig dat ze niet met een oranje bril naar de Formule 1 kijken. Ze zijn objectief en durven ook kritisch te zijn. Daarnaast doen ze het uitstekend op beeld en is het een complementair duo.
4. Nieuwe Viaplay-commentatoren vs Olav Mol
Een Formule 1-race zonder Olav Mol. Het blijft even wennen. Vooral omdat Viaplay op dit punt niet optimaal uit de startblokken komt. Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk worden behoorlijk aangepakt op sociale media. Veel mensen lijken vooral de emotie en passie te missen. Het nieuwe commentaar is te vlak.
Het nieuwe duo is inderdaad geen Olav Mol, maar niet iedereen vindt dat een nadeel. Ook de oudgediende kreeg vorig jaar regelmatig de nodige kritiek. Mocht je toch liever Mol horen, dan kun je via Grand Prix radio van zijn stem genieten. Althans, als de app niet overbelast is zoals afgelopen race.
Viaplay heeft op commentaar-gebied hoe dan ook nog wel wat werk aan de winkel. Het gebrek aan enthousiasme is namelijk niet het enige kritiekpunt. Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk zijn nog geen sterk duo. Ze lijken te veel op elkaar, waardoor er niet echt een toegevoegde waarde is dat ze er samen zitten. En dan komt soms ook nog Allard Kalff erbij, en ook hij zorgt voor te weinig afwisseling.
5. Uitgebreide interviews met teambazen
Bij Ziggo verschenen na afloop van de race alleen de coureurs voor de camera. Viaplay heeft echter ook toegang tot de teambazen. Een enorme verbetering, vooral omdat Mika Häkkinen en David Coulthard deze gesprekken leiden. Zo spraken zij na afloop van de race in Bahrein met Christian Horner en Mattia Binotto. Twee goede inhoudelijke interviews die echt voor verdieping zorgden.
6. Stéphane Kox moet nog loskomen (en is geen Jack Plooij)
Niet alleen in de commentaarbox, maar ook in pitstraat vinden we een grote verandering. Jack Plooij is ingewisseld voor Stéphane Kox, en het verschil is enorm. Net als bij het commentaar kun je er ook hier vraagtekens bij zetten of dit een verbetering is. Stéphane Kox houdt zich tot nu toe strak aan alle regeltjes en komt wat gespannen over. Ze leest vooral de voorbereide stukjes en vragen voor en haakt nog niet echt lekker in. Het voelt daardoor nogal statisch.
Dit is een enorm verschil met Jack Plooij. De tandarts met een bijbaan als pitreporter was op de paddock als een vis in het water. Hij kent iedereen en is goed op de hoogte. Hierdoor kon hij met iedereen een gesprek aanknopen, en deed dat ook. Hoewel er ook kritiek was op Jack Plooij, kun je niet zeggen dat het saai was. De dertien in een dozijn-interviews liet hij aan anderen over. Jack zorgde voor humor en dat leverde vaak hele vermakelijke interviews op.
7. Geen Ziggo BN’er-fans meer
Bij Ziggo wisten ze de tafel altijd te vullen met goede analisten. Van Robert Doornbos tot Ho-Pin Tung en Giedo van der Garde. De kabelaanbieder koos er echter ook voor om bij de races een BN’er-fan aan tafel te zetten. Denk aan voormalig premier Peter-Jan Balkenende en zangeres Samantha Steenwijk.
Vaker wel dan niet waren deze gasten van geen enkele toegevoegde waarde. Op dat punt is het goed om te zien dat Viaplay het anders doet. De nieuwe Formule 1-aanbieder heeft een vaste groep analisten die doorgewisseld worden. Daarbinnen is geen ruimte voor BN’ers die fan zijn van de sport of Max Verstappen.
8. Niet meer de grote Max Verstappen show
Een groot deel van de Nederlandse Formule 1-fans kijkt vooral voor Max Verstappen. Ziggo ging daar flink in mee. Bijna alle aandacht ging naar de inmiddels wereldkampioen. Ook bij Viaplay gaat er veel aandacht naar Max Verstappen, maar het is wel wat meer in balans.
Alternatieven voor Viaplay
Met de overgang van Ziggo naar Viaplay is er dus behoorlijk wat veranderd. Of die veranderingen positief zijn, heeft vooral te maken met persoonlijke voorkeur. Het is niet per definitie beter of slechter, maar anders. Daarnaast is het wel zo eerlijk om Viaplay een kans te geven om de mindere punten aan te pakken. De potentie is er in ieder geval.
F1-fans opgelet: betaalbaar Viaplay-alternatief nu een stuk interessanter
Mocht de stijl en aanpak van Viaplay je echt niet kunnen bekoren, dan is het goed om te weten dat er alternatieven zijn. Zo kun je via Grand Prix radio alsnog naar Olav Mol luisteren, maar je kunt ook gewoon voor een compleet andere aanbieder gaan. Wij hebben hier een aantal opties voor je op een rij gezet.