FIA past regel aan na bizarre ontknoping tussen Verstappen en Hamilton
De FIA heeft een wijziging doorgevoerd aan het sportieve reglement. Vanaf dit seizoen gelden er andere regels omtrent de safety car-procedure. Aanleiding voor deze wijziging is de bizarre ontknoping van vorige seizoen. Max Verstappen passeerde Lewis Hamilton in de laatste ronde en pakte de Formule 1-wereldtitel. Hier was na afloop veel om te doen.
Even een kleine opfrisser, wat gebeurde er ook alweer in Abu Dhabi? Lewis Hamilton leek onbedreigd op weg naar zijn achtste wereldtitel. Zijn enorme voorsprong verdween echter toen Nicholas Latifi tegen de muur klapte. De safety car kwam de baan op waardoor Max Verstappen weer kon aansluiten bij de Britt.
Bizarre en discutabele ontknoping
De twee titelkandidaten werden op dat moment echter nog wel gescheiden door vijf auto’s die al op een ronde achterstand stonden. Normaliter mogen deze achterblijvers de safety car inhalen en weer aansluiten. Daar was nu geen tijd meer voor. Daarom besloot wedstrijdleider Michael Masi dat niet alle achterblijvers, maar alleen de auto’s tussen Verstappen en Hamilton de safety car mochten passeren.
Deze beslissing was bepalend voor de afloop van het seizoen. Als de FIA deze keuze niet had gemaakt, was er voor Max Verstappen te weinig tijd om nog bij Hamilton in de buurt te komen. Nu kreeg de Nederlander de ultieme kans om alsnog de titel te pakken. Deze greep hij met beide handen aan waardoor Mercedes door het lint ging.
FIA grijpt in en past regel aan
Wat volgde was protest vanuit kamp Mercedes en een discussie die wekenlang aanhield. Uiteindelijk werd besloten dat er aan de uitslag niets meer ging veranderen. Toch moest Michael Masi het veld ruimen. De wedstrijdleider van de Formule 1 werd het slachtoffer. Om deze situatie in de toekomst te voorkomen, heeft de FIA besloten om de regels aan te passen.
De verandering is minimaal. Slechts één woordje is anders, maar dat moet genoeg zijn om het probleem op te lossen. In de vorige versie stond dat ‘any cars’ zich van een ronde achterstand mochten ontdoen. Mercedes interpreteerde dit als alle auto’s. Michael Masi zag dat anders en las het als ‘enige coureurs’ en besloot daarom een deel van de auto’s voor te laten gaan.
Wie is favoriet in 2022? Hamilton of Verstappen?
Om dit te voorkomen, is ‘any cars’ vervangen door ‘all cars’. Dit betekent dat voortaan alle auto’s met een ronde achterstand de safety car moeten passeren, voordat de race hervat kan worden. Hierdoor is een situatie zoals vorig jaar in Abu Dhabi niet meer mogelijk. Met de nieuwe regels waren Hamilton en Verstappen waarschijnlijk achter de safety car over de streep gekomen.
Van Viaplay tot Ziggo: 5 (gratis) manieren om Formule 1 te kijken in 2022
Als dat was gebeurd, zou Hamilton nu als wereldkampioen aan het nieuwe seizoen beginnen. Dat is niet het geval, en dus moet de Engelsman opnieuw jacht gaan maken op zijn achtste wereldtitel. De bookmakers voorspellen echter wel dat dit een flinke uitdaging gaat worden. Volgens verschillende wedkantoren is Hamilton dit jaar geen favoriet, maar underdog. Wie volgens de bookmakers de eerste race gaat winnen, lees je hier.