Zin in de Formule 1 sprintrace? Bereid je dan voor op een teleurstelling
De Formule 1 doet hard haar best om de Koningsklasse van de autosport spannender te maken. Hun nieuwste bedenksel maakt aankomend weekend zijn debuut tijdens de Grand Prix op Silverstone, namelijk de zogenaamde sprintkwalificatie (sprintrace). Mocht je daar reikhalzend naar uitkijken, dan is het misschien slim om je verwachtingen te temperen.
De sprintkwalificatie (ook wel sprintrace genoemd) gooit het raceweekend zoals je dat nu kent enigszins door elkaar. De huidige opzet bestaande uit drie vrije trainingen (twee op vrijdag en één op zaterdag), de kwalificatie (zaterdag) en de race (zondag) wordt vervangen door een iets andere indeling.
Maak kennis met de sprintkwalificatie
Tijdens de Grand Prix van Silverstone ruilen we een vrije training in voor de sprintkwalificatie. Hierdoor verhuist de gewone kwalificatie naar de vrijdag. Dat klinkt als een goede deal. Over het algemeen zijn vrije trainingen een stuk minder interessant om te volgen dan een kwalificatie of een race. Tot zover lijkt de introductie van een sprintrace of sprintkwalificatie een goed idee.
Helaas is er een grote kans dat het een anti-climax wordt. De Formule 1 is geen geschikte raceklasse voor deze opzet. Daarnaast heeft de organisatie een aantal keuzes gemaakt die deze sprintkwalificatie opzet zeker geen goed doen. Ja, sprintraces zijn een uitstekende manier om een raceweekend spannender en leuker te maken, maar met de huidige opzet gaat dat niet lukken.
Formule 1 kiest voor nieuwe opzet
Wat we gaan krijgen is een kwalificatie zoals we die kennen, maar dan op vrijdag. Deze bepaalt de startopstelling voor de sprintkwalificatie op zaterdag. Deze is 100 kilometer en dus ongeveer een derde van een gewone race. Ook is er geen verplichte pitstop. De einduitslag van deze race is de startopstelling voor het echte werk op zondag. Daarnaast worden er zes WK punten verdeeld. De winnaar van de sprintrace krijgt er drie, de nummer twee eentje minder en het laatste punt gaat naar de nummer drie. Aan de race van zondag wordt niks veranderd.
We krijgen dus een extra race, en ‘ja’ dat is beter dan een vrije training. Toch gaat het allemaal niet zo spannend worden. Veel races in de Formule 1 zijn vaak een optocht. Nu krijgen we er dus een optocht bij, met als verschil dat deze minder lang duurt. Daarnaast is er door de huidige sprintrace opzet weinig kans op actie. Vooral omdat de beloning niet opweegt tegen de risico’s.
Sprintrace is minder spannend dan het klinkt
Als er niks geks gebeurt tijdens de vrijdag kwalificatie, staat iedereen op de plek waar hij hoort. Op zaterdag zou je een plekje kunnen opschuiven, maar dan loop je wel het risico dat je iemand raakt of schade oploopt en zo meerdere plekken verliest. Dat wil je niet. Dan ben je op de zondag in het nadeel, en dat is wanneer de echte punten verdeeld worden. Met de huidige opzet is er op zaterdag meer te verliezen dan te winnen. Coureurs en teams zullen daarom geneigd zijn om minder risico’s te nemen. Geen goed uitgangspunt als je een spannende race wil.
Als je met een sprintrace meer actie en spanning wil creëren, dan kun je beter voor de Formule 2 opzet gaan. In deze opstapklasse hebben ze dit jaar zelfs drie races per weekend en werken ze met een reverse grid. Vooral dat laatste is belangrijk. Dit wil zeggen dat de top 10 van de vrijdag kwalificatie wordt omgedraaid voor de eerste sprintrace. Nummer 1 wisselt met nummer 10, nummer 2 wisselt met nummer 9 etc.
Bij de tweede sprintrace wordt dit ook gedaan, maar dan wordt de uitslag van de eerste sprintrace als uitgangspunt genomen. Ook zijn er in deze races meer punten te verdienen dan bij de Formule 1. De top acht pakt respectievelijk 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt(en). Kortom, meer reden om voor een plekje te knokken. Voor de volledige race op zondag wordt de startopstelling bepaald door de kwalificatie uitslag van vrijdag. Er is dan dus geen reverse grid.
Is een reverse grid de oplossing?
Door een reverse grid te gebruiken voor de sprintrace krijg je veel meer actie. Vooral inhaalacties, want opeens moeten mannen als Max Verstappen en Lewis Hamilton een man of zeven voorbij om op het podium te komen. Een grotere test voor hen en meer spektakel voor ons. Je draait de rollen een paar keer per weekend om, en zo zie je nog beter wie de beste racer is.
Je kunt bij dit format echter ook vraagtekens zetten. Het is tenslotte niet helemaal eerlijk om de snelste rijders naar achteren te verplaatsen. Het is toch een soort van competitievervalsing. Veel coureurs en teams zitten daar niet op te wachten, en dus heeft de Formule 1 een streep gezet door reverse grid races. Hoewel deze opzet in Formule 2 goed werkt, valt er dan ook wel wat voor te zeggen om het niet in de Formule 1 te doen.
De sprintkwalificatie wordt een optocht
Een begrijpelijke beslissing van de Formule 1, maar dan kun je beter ook geen sprintkwalificatie doen. Zoals eerder gezegd wegen bij de huidige opzet de voordelen niet op tegen de nadelen. Teams en coureurs zullen vooral gaan rijden om niet te verliezen. Het meest logische resultaat is dan een optocht.
Om het interessanter te maken, zou de Formule 1 meer punten kunnen uitdelen (zoals bij de sprintraces in de Formule 2). Zo krijgen coureurs die meer risico nemen een extra beloning. Toch is het ook nog maar de vraag of dit het verschil gaat maken. Het verandert niets aan het feit dat de huidige Formule 1 auto’s gewoon niet geschikt zijn voor sprintraces.
Een sprintrace in de Formule 1 werkt niet
De auto’s waar Max Verstappen, Lando Norris en de andere coureurs nu in rijden, zijn bloedsnel, maar niet geschikt om dicht op elkaar te racen. De vleugels van je voorganger verstoren de lucht waardoor het bijna onmogelijk is om iemand op korte afstand te volgen. Formule 1 is daardoor meer strategisch, een soort schaakspel. Inhalen doe je vooral op strategie, en daar is tijdens een sprintrace zonder pitstops amper ruimte voor.
Dit moet je weten over de nieuwe Formule 1-auto van Max Verstappen
Ondanks al deze negativiteit, zijn we toch blij met de sprintkwalificatie en zitten we zaterdag vol goede hoop op de bank. Het blijft tenslotte Formule 1, en dat betekent dat er altijd wat kan gebeuren. Er is altijd een kans dat het chaos wordt, dat Verstappen iets briljants doet of dat een outsider opeens voor een verrassing zorgt.
Temper je sprintrace verwachtingen
Bovenstaand verhaal is dan ook vooral verwachtingsmanagement. Bij de term ‘sprint’ denk je automatisch aan iets korts met veel actie, maar dat moet je uit je hoofd zetten. Ga lekker zitten en verwacht een optocht van een half uur. Zo word je niet teleurgesteld en kan het alleen maar meevallen.