GP van Spanje belangrijk hoofdstuk in clash tussen Verstappen en Leclerc
Het Formule 1 seizoen is vijf races onderweg en de verhoudingen beginnen duidelijk te worden. Verstappen en Leclerc verdelen de zeges, Mercedes worstelt, McLaren is wisselvallig en zowel Alfa Romeo, als Haas heeft een sprong gemaakt. Dat kan echter nog allemaal gaan veranderen. Mocht dat zo zijn, dan gaan we dat waarschijnlijk dit weekend al zien in Spanje.
Het Circuit de Barcelona-Catalunya voelt voor de Formule 1-teams als een tweede thuis. Deze baan wordt gezien als een belangrijke graadmeter omdat hij zo “gemiddeld” is. Van lange rechte stukken tot snelle doordraaiers en technische delen. Het circuit van Barcelona heeft het allemaal en is daarom een zeer geschikte testbaan. Vandaar de Formule 1 hier iedere winter te vinden is.
Grand Prix van Spanje wordt belangrijk meetmoment
Het is voor Formule 1-teams dus ook de ideale plek om met grote verbeteringen te komen en te zien waar ze staan. De teams kennen de nieuwe auto’s inmiddels een stuk beter dan een paar maanden geleden. Tijdens de Grand Prix van Spanje zal duidelijk worden of die extra kennis ook gaat leiden tot een betere auto. Nagenoeg alle teams komen met hun grootste update-pakket tot nu toe.
In de eerste races van het seizoen is duidelijk geworden dat Ferrari en Red Bull op ongeveer hetzelfde niveau zitten. Er zijn echter wel verschillen. De auto van Leclerc is sterk in de bochten, terwijl Verstappens bolide het juist goed doet op de rechte stukken. Dat laatste lijkt op dit moment een beter wapen. Althans, in de race. Verstappen won de laatste twee races, ondanks dat hij niet vanaf pole mocht beginnen.
Flinke upgrades voor de Ferrari van Leclerc
Ferrari weet dus waar het aan schort. Dat ze snel zijn over één ronde is inmiddels wel duidelijk. Het probleem zit hem in de race. Door het verschil in topsnelheid slaagde Leclerc er de afgelopen twee races niet in om Verstappen achter zich te houden, of om de Nederlander in te halen. Daarnaast worstelt Ferrari ook met de banden. Zowel het op temperatuur krijgen, als het op de juiste temperatuur houden moet beter.
Ferrari hoopt deze problemen te gaan oplossen in Spanje met behulp van een nieuwe vloer, grotere achtervleugel en kleinere sidepods. Met de verbeterde vloer moet er een einde komen aan het stuiteren (porpoising). Als dat lukt, kan de auto van Leclerc lager afgesteld worden. Dit geeft het team meer speelruimte als het gaat om aerodynamica. Zo is er minder vleugel nodig en kunnen de sidepods smaller gemaakt worden. Dit betekent minder weerstand (en dus een hogere topsnelheid) zonder verlies van downforce.
Red Bull van Verstappen nog steeds niet op gewicht
De verwachting is dat Ferrari met deze verbeteringen zo’n drie a vier tienden per ronde gaat pakken. Red Bull lijkt op dit moment een voordeel te hebben, maar dat kan in Spanje dus maar zo verdwenen zijn. Het team van Verstappen moet blijven doorontwikkelen om de jacht op Leclerc voor te zetten. Het lijkt er alleen niet op dat Red Bull dezelfde sprong kan maken als Ferrari.
Bizarre statistiek toont waarom Verstappen de absolute titelfavoriet is
Dat heeft er vooral mee te maken dat de werkgever van Verstappen in de voorgaande races al met de nodige upgrades is gekomen. Ook in Spanje zal de auto verbeterd worden, maar de verwachting is dat de winst minder groot is dan bij Ferrari. Bij Red Bull ligt de focus momenteel vooral op het lichter maken van de auto. De RB18 is al wat afgevallen, maar is relatief gezien nog lang niet op het gewenste minimumgewicht.
Alles of niets voor Mercedes
Door de geplande upgrades (vooral van Ferrari) belooft de Grand Prix van Spanje een belangrijk meetpunt te gaan worden. Kinderziektes en de grootste problemen worden nu uit de auto gehaald, en dus krijgen we een beter beeld van hoe de kaarten geschud zijn. Blijft Red Bull het dominante team? Of moet Verstappen vrezen dat Leclerc weer langszij komt?
Verstappen krijgt nu al concurrentie van nieuwe Nederlander in Formule 1
Overigens zijn het niet alleen Ferrari en Red Bull die met upgrades komen. Nagenoeg alle teams hopen in Spanje met een betere auto voor de dag te komen. Toch wordt er vooral gekeken naar Mercedes. De regerend kampioen begon dramatisch aan het nieuwe seizoen en tast nog steeds in het duister. Volgens Toto Wolff is het nu alles of niets. Als de nieuwe upgrades niet werken, beschouwt Mercedes dit als een verloren seizoen en gaat de blik op 2023.