FIA onderzoekt dubieuze DRS-strategie Verstappen en Leclerc
Afgelopen Formule 1-raceweekend werd tijdens de ‘knokpartij’ tussen Max Verstappen en Charles Leclerc snel één ding duidelijk: DRS-momenten worden dit seizoen strategischer en wellicht wordt de technologie zelfs toonaangevend voor het hele seizoen.
Charles Leclerc en Max Verstappen hebben met DRS een intens staaltje strategie laten zien tijdens de race in Djedda afgelopen weekend. Zij weigerden de mogelijkheid om elkaar in te halen, om het op een laatste DRS-moment wél te kunnen doen.
Het Drag Reduction System is een moment in de wedstrijd waarbij coureurs op bepaalde plekken de achtervleugel open kunnen zetten en op die manier meer snelheid te krijgen, mits ze maximaal op 1 seconde achter hun voorganger zitten. Maar meteen inhalen staat niet langer meer per definitie op de verlanglijst.
DRS Chicken
Het frappante is namelijk dat beide coureurs afgelopen weekend harder remden vóór de een-na-laatste DRS-zone. Op die manier kon de achtervolger alsnog een eventuele voorsprong pakken op het moment dat de allerlaatste DRS-zone in gereden werd.
Het strategische spel wordt inmiddels DRS Chicken genoemd. In het geval van Djedda, waar drie DRS-zones zijn, zijn slechts twee ervan echt in het voordeel van een aanvallende coureur. De chicken-situatie van afgelopen weekend was op het moment dat Leclerc zijn opponent Verstappen ervan probeerde te overtuigen om voor hem te kruipen in een bocht. Het zou hem namelijk eventueel een mogelijkheid geven om in de laatste ronde zijn DRS in te zetten, waarna geen ander moment meer zou volgen. Dat pakte niet goed uit voor de Ferrari-coureur.
FIA onderzoekt DRS-grenzen
Voor de Formule 1-fans die DRS oneerlijk vinden, is er een aantal stappen dat de FIA (Federation Internationale de l’Automobile) onderzoekt om dit soort ‘getrut’ de kop in te drukken.
Een voorstel is om DRS in te perken tot eens per rondje. Ook over een vast aantal DRS-momenten, bij keuze in te zetten, wordt nagedacht. Ook kunnen de zones ná een bocht worden geplaatst, zodat er in ieder geval geen gevaarlijke situaties ontstaan met te hard remmen en blokkeren.
Hoewel DRS pas in 2011 werd geïntroduceerd in de Formule 1, is het ontwikkelen van soortgelijke technologie niet nieuw. Een systeem met de achtervleugel stamt al uit 1968 toen Lotus begon te experimenteren met de technologie. Een aantal teams raakte vervolgens geïnspireerd en begon met eigen vergelijkbare versies. Het leidde echter tot zeer gevaarlijke situaties met te hoge snelheden, waarna de FIA ingreep en dat soort praktijken werden verboden.
Geen DRS in andere autosporten
Het blijft een uniek fenomeen dat de gemotoriseerde Formule-klasse DRS heeft. In geen enkele autosport bestaat die technologie. Het enige wat in de buurt komt zijn de boosts in de Formule E. Frappant feit is overigens dat fans in die klasse (wederom) kunnen stemmen op wie de boost krijgt. De twaalfde man in een voetbalstadion is nog te begrijpen, maar deze populariteitswedstrijd die letterlijk de race kan beïnvloeden, is nogal bizar.
Niettemin is ook het DRS-systeem nog altijd discutabel. Het bevordert aanvallend racen, maar met de strategische inzet van bijvoorbeeld Verstappen en Leclerc – zeker in de auto’s in 2022 met meer downforce – is het wellicht een technologie die achterhaald is of even onder de loep moet worden genomen.
Aan de andere kant valt te verdedigen dat DRS nog altijd de sport spannender maakt, zeker nu pitstops langer dan 2 seconden moeten duren, alle teams hetzelfde budget (en dus praktisch dezelfde auto) hebben en er al tijden langs niet meer getankt mag worden. Dit is het laatste beetje strategie, naast de bandenwissel, waar we van kunnen genieten.
Als je de aankomende race in Australië wil zien, maar je hebt nog geen Viaplay, dan hebben we hier wat tips voor andere Formule 1-streams.