Formule 1-circuit Australië omgebouwd tot ‘DRS Paradise’
We sturen af op race nummer drie in Australië. Het Albert Park Circuit in Melbourne is flink aangepast en voor het eerst in de Formule 1-geschiedenis is er een vierde DRS-zone gecreëerd.
Zet vast je wekker, want de Formule 1-race van aankomend weekend is vroeg. De vrije trainingen zijn om 05:00 uur (onze tijd) en de race zelf begint om 07:00 uur op aanstaande zondag 10 april. Dus bak of kook je eitje (of yoghurt, ook goed … maar geen yoghurt koken of bakken, ugh), neem een bak koffie en ga ervoor zitten. Deze race wordt waarschijnlijk nogal een spektakel.
DRS-gekkigheid in de Formule 1
De organisatie van de Formule 1 (FIA) heeft een knoop doorgehakt. De race in Australië krijgt namelijk voor het eerst in de geschiedenis van de sport een vierde DRS-zone. Met DRS krijgen achterliggers de mogelijkheid om de achtervleugel open te zetten als ze minder dan een seconde achterliggen. Hierdoor ontstaat er minder downforce op de bolides en wordt de snelheid verhoogd.
Overigens is DRS vrij controversieel, omdat we afgelopen race hebben gezien dat coureurs (zoals Max Verstappen en Charles Leclerc) dan DRS chicken spelen. Feitelijk betekent dit dat coureurs elkaar uitdagen om juist van DRS gebruik te maken en vervolgens hun eigen boost tot het allerlaatste DRS-moment te bewaren. Zo snellen ze zich langs de tegenstander op een cruciaal moment.
In Australië hebben we dus nu (voor het eerst) vier van dat soort zones binnen de Formule 1. In eerste instantie waren er op de track van Melbourne slechts drie: op het rechte stuk, in de bocht van 2 naar 3 en de bocht 12 naar 13 richting de laatste sector. Daar is nu een sector bijgekomen.
Ook zijn er flinke aanpassingen gemaakt op het circuit. Zo is de chicane in de bochten 9 en 10 verwijderd om zo de snelheid hoger te houden. Nu is dus bocht 8 het moment om meer snelheid te pakken richting bochten 11 en 12 (wat dus nu 9 en 10 zijn geworden).
Naast Australië ook het circuit in Zandvoort aangepast
Het is niet voor het eerst dat circuits onder handen worden genomen. Natuurlijk werd ‘ons’ Zandvoort aangepakt om een Formule 1-race mogelijk te maken. Zo werd de befaamde Arie Luyendyk-bocht flink opgehoogd en kreeg het een hellingshoek van 32 graden (zodat F1-wagens niet de bocht uit pleurden). Daarnaast werd de Tarzan-bocht met twee meter verbreed om inhalen makkelijker te maken.
Ook Djebba (waar eerder deze maand volop met DRS werd gespeeld) kreeg een flink aantal aanpassingen. De baan in Saudi-Arabië werd door de Formule 1-coureurs als extreem gevaarlijk ervaren. Daarom heeft de organisatie de zichtbaarheid in bochten verbeterd (zodat ze niet als een kip zonder kop de bocht instuurden met een paar honderd kilometer per uur). Ook werden daar barrières met enkele meters verbreed, omdat een stuurfout al snel leidde tot heftige ongelukken.
Albert Park Circuit in Melbourne
Het wordt sowieso intrigerend om aanstaande zondag in Australië te zien hoe het aangepaste circuit een spannende race bevordert. Niettemin kunnen we innovatie in Formule 1 alleen maar aanmoedigen. Het gaat wellicht met vallen en opstaan, maar elk seizoen, met nieuwe regels, nieuwe wagens en nieuwe coureurs is het sowieso een genot om naar te kijken. Geen Viaplay? Check deze gratis F1-streams.