Dit zijn de 5 duurste onderdelen van een Formule 1-auto
Racen is een dure hobby, helemaal als je in de topklasse van de autosport rijdt. Maar hoe duur een Formule 1-auto precies is weet (bijna) niemand, toch zijn er door ‘insiders’ enige prijzen bekend.
De onderdelen van de Formule 1-auto’s worden continu erg belast, hierdoor gaat er nog wel eens wat kapot. Ook de rijders raken soms collega’s of een bandenstapel met torenhoge rekeningen als gevolg. Hoe hoog? Dat lees je hieronder.
De vijf duurste onderdelen van een Formule 1-auto
1. Halo (cockpitbescherming): 250.000 euro
Sinds 2018 is een halo verplicht gesteld door de FIA. Na veel kritiek over de bescherming werd het titanium onderdeel in 2020 van de één op de andere dag geaccepteerd in de Formule 1.
De Halo zorgde volgens coureur Grosjean er namelijk voor dat hij de crash in Bahrein overleefde. Het beschermingsonderdeel maakt de auto wel een stuk duurder. Het stuk titanium kost zo’n 250.000 euro.
2. Brandstof: 500.000 euro per seizoen
Naast de Formule 1-auto zelf is brandstof ook een flinke kostenpost voor de Formule 1-teams. Per jaar gaat er zo’n 500.000 euro aan brandstof doorheen. Dit komt doordat het dure benzine is – die lijkt op euro 98 E5 – en door de grote hoeveelheid aan brandstof die er doorheen gaan.
3. Versnellingsbak: 750.000 euro
Voor de versnellingsbak van een auto is een team zo’n 750.000 euro kwijt. Het is een sequentiële bak met acht voorwaartse versnellingen en een achteruitversnelling. De bak heeft een dubbele koppeling en is halfautomatisch.
Door de flippers achter het 50.000 euro kostende stuur kan de coureur de versnelling kiezen. Tenminste, tijdens het rijden. Vertrekt een Formule 1-auto vanuit stilstand, dan moet de koppeling handmatig bediend worden.
4. Monocoque: 1 miljoen euro
De monocoque is het gedeelte van de Formule 1-auto waar de bestuurder in zit. De monocoque is volledig van koolstofvezel gemaakt en verhoogt de veiligheid in geval van een crash.
Omdat het onderdeel helemaal van cabron fibre gemaakt is, kost het ontzettend veel geld. Een monocoque kost het team zo’n 1 miljoen euro.
5. Motor: 2 miljoen euro per jaar
Van 1 miljoen euro maken we een hele grote sprong naar 2 miljoen euro. Het leasen van de motor kost – bij Honda – twee miljoen euro per jaar.
Zij verzorgen dan wel voor het onderhoud en vervoer van de motor. Dit is verreweg het duurste onderdeel van een Formule 1-auto en beslaat 40% van de totale waarde van de racewagen.
Totaalprijs Formule 1-auto
In yotaal kost een auto ongeveer 5 miljoen euro. Wat naast deze vijf onderdelen nog meer dure onderdelen zijn, zie je in deze video van onze Autovisie-collega Sjoerd van Bilsen.