Zoveel kost een Formule 1-auto en dit zijn teams kwijt na een crash
Het nieuwe Formule 1-seizoen is weer in volle gang, Max Verstappen staat alweer bovenaan. Zware ongelukken zijn tot nu toe uitgebleven, maar die zullen de ruim 400 miljoen kijkers ook dit seizoen ongetwijfeld weer gaan zien.
Maar hoeveel pijn doet zo’n crash eigenlijk? Nee, we hebben het dan niet over fysiek leed bij de coureur – de huidige auto’s zijn immers veiliger dan ooit tevoren – maar over financiële pijn voor het team. Want wat kost een Formule 1-auto eigenlijk?
Zware crash kost veel
De fervente Formule 1-kijker zal zich de grote klappers van de afgelopen jaren nog wel herinneren. Denk aan George Russel die op regenachtige zondag in Imola op hoge snelheid Bottas van de baan kegelde. De coureurs waren gelukkig oké, maar hetzelfde kon niet worden gezegd voor de raceauto’s. Beide bolides werden zwaar gehavend weggetakeld.
Het is niet zonder reden dat Mercedes-teambaas Toto Wolff altijd met gebalde vuist op de tafel ramt als een van zijn auto’s aan puin wordt gereden. Formule 1-auto’s zijn namelijk ontzettend duur.
Waarom zijn Formule 1-wagens zo duur?
De prijs van Formule 1-onderdelen is zo hoog, doordat er een enorme hoeveelheid onderzoek achter schuilgaat. De racewagens zijn tot de laatste millimeter doorontwikkeld en dat kost nou eenmaal klauwen met geld. Omdat de teams verschillende budgetten hebben, is het lastig vast te stellen wat een gemiddelde F1-auto kost.
Toch zijn de prijzen van verschillende onderdelen bekend. Zo kost één enkele neusvleugel zo’n 140.000 euro en betaal je voor een stuur, dat tegenwoordig een high tech-computer is, bijna 50.000 euro. De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo’n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
Sommige onderdelen kunnen overigens hergebruikt worden. Niet altijd hoeft bij motorproblemen een complete power unit vervangen te worden. Dat maakt het prijskaartje na een flinke crash niet minder schrikbarend. F1-team Alfa Romeo liet weten dat de reparatiekosten na Guanyu Zhou’s horrorcrash in 2022 zo’n 2,5 miljoen euro bedroegen.
Tot ziens Schumacher
Dat is een van de redenen dat Haas, een team met een relatief klein budget, Mick Schumacher dit seizoen heeft vervangen voor de meer ervaren Nico Hulkenberg. De geregelde crashes van Schumacher werden het team te duur. Ga maar eens tellen hoeveel kapotte onderdelen je ziet op de foto hieronder.