Dit moet je weten over de nieuwe Formule 1-auto van Max Verstappen
De Formule 1 heeft zojuist de auto voor het nieuwe seizoen onthult. Tot nu toe moesten we het met concepten doen, maar vandaag werd op Silverstone voor het eerst een 1-op-1 model getoond. Er gaat nogal wat veranderen voor Max Verstappen, Lewis Hamilton en de andere coureurs. Gelukkig zijn dat vooral veranderingen die positief zijn voor de fans.
Met de Formule 1-auto van 2022 moet het makkelijk worden om dichter achter je tegenstander te rijden. Dat is het grootste probleem van de huidige auto’s. Door alle vleugeltjes en vinnetjes wordt de lucht enorm verstoord. Dat zorgt voor deel downforce, maar ook voor veel vuile lucht. Het is daardoor zeer lastig om dicht achter een tegenstander te rijden.
Dit gaat er veranderen
Zoals je kunt zien is de 2022 Formule 1-auto een stuk simpeler dan zijn voorganger. Er zijn veel minder aerodynamische elementen. Althans, aan de kanten die je kunt zien. De onderkant is een heel ander verhaal. De nieuwe auto gaat namelijk werken met het ground effect-principe.
Aan de onderkant vinden we nu twee venturi-tunnels. Deze maken, zoals de naam al doet vermoeden, gebruik van het Venturi-effect. Dit wil zeggen dat je vernauwing aanbrengt in een stroomkanaal voor vloeistof of gas. In het geval van een Formule 1-auto is dat dus lucht. Hierdoor kun je met druk spelen. Bij de 2022 auto wordt deze techniek gebruikt om een zuigende werken te creëren. De nieuwe auto van Max Verstappen zuigt zich dus vast aan het asfalt.
Groot probleem huidige auto’s aangepakt
Om nog meer neerwaartse druk te generen komt er ook een grotere diffuser. Samen met de nieuw vloer levert dit een hoop extra downforce op. Hierdoor is het mogelijk om de voorvleugel een stuk eenvoudiger te maken en de bargeboards weg te halen.
Zin in de Formule 1 sprintrace? Bereid je dan voor op een teleurstelling
Dit gecombineerd met de nieuwe elementen boven de banden (tegen turbulentie) zorgt ervoor dat de 2022 Formule 1-auto veel minder vuile lucht produceert. De huidige auto’s verliezen wel 40 procent downforce wanneer ze in vuile lucht zitten. Vanaf 2022 is dat, als alles goed gaat, nog maar vijf tot tien procent. Hierdoor wordt het een stuk makkelijk om elkaar te volgen.
Naast deze veranderingen heeft de 2022 Formule 1-auto ook een grotere achtervleugel, 18 inch banden, simpele ophanging (niet meer hydraulisch), eenvoudigere remmen met dikkere remschijven en een vaste vloerstructuur (om flexibele vloeren te voorkomen).
Max Verstappen over de Formule 1-auto voor 2022
Dit alles levert een F1-auto op die behoorlijk anders is dan zijn voorganger. Hij is een stuk cleaner en hij oogt ook wat meer futuristisch. Ook Max Verstappen moet even wennen aan de auto. In een interview liet hij weten dat de 2022-bolide behoorlijk anders is dan hij gewend is. Problemen heeft hij er echter niet mee, zolang de auto maar doen wat beloofd wordt en ze straks nog dichter op elkaar kunnen racen.