Ford Mustang Mach-e GT getest: dravend hengst of makke pony?
Liefhebbers van de Ford Mustang zijn verknocht aan het geluid en de brute kracht van zijn dikke V8. Voor sommigen was het even slikken toen Ford vorig jaar haar paard op de grille van een elektrische auto plaatste. De Amerikanen durven het nu zelfs aan om het topmodel ‘GT’ te noemen.
Qua specificaties is hij het GT-label meer dan waard. Met 487 pk en 860 Nm is er altijd vermogen over. Maar doen de rijeigenschappen de badge ook eer aan? Wij rezen af naar Kroatië en namen Mach-E mee over de bergpassen en kustwegen tussen Pula en het wonderschone Rovinj.
Elektrische Ford Mustang heeft toch een V8-geluid
Helemaal geruisloos hoeft de Ford Mustang Mach-E GT niet te zijn. Na een paar klikken op het 15,5 inch scherm, kun je zogeheten ‘propulsion sound’ aanzetten. Er wordt dan een motorgeluid door de speakers afgespeeld. Hoewel deze klanken gesimuleerd zijn en niet eens vergeleken mogen worden met het geluid van een V8, draagt het wel bij aan het sportieve gevoel van de Mustang.
En sportief is de GT wel te noemen, met een nul-naar-honderd-sprint van 3,7 seconden, een goed stuurgevoel en weinig body roll, is het een erg dynamische auto. Op de bochtige bergwegen van Kroatië schroomt de supersnelle SUV niet om een stapje opzij te zetten, helemaal met ESC (elektronische stabiliteitscontrole) uit vreet het Mustang paard zo een set achterbanden op.
Een circuitmodus
De Ford Mustang Mach-e GT kent drie rijmodi (Whisper, Active en Untamed), maar heeft ook nog een verstopte ‘trackmodus’. Zet je de stand ‘Untamed’ aan dan popt er een extra optie ‘Untamed Plus’ op. Deze modus stelt de auto op z’n scherpst af. Dit is enkel bedoeld voor op het circuit en was in de testauto dan ook niet te activeren.
Hoewel de GT zeker sportief genoemd mag worden, merk je wel dat het een zware SUV is. Met name bij plooiingen in het wegdek kan de Ford wat gaan deinen. Niet vreemd, want je bent onderweg met meer dan 2.000 kilogram.
Ford Mustang Mach-e GT heeft een net iets stoerder design
Om deze massa op tijd tot stilstand te kunnen brengen heeft de GT grotere remschrijven en een remsysteem van Brembo. Naast de grote rode remklauwen is de topversie van de Mach-e te herkennen aan zijn donkere neus, frontsplitter, grotere luchthappers en GT-badge op de kofferklep.
Kijk je naar het interieur dan zie je weinig wijzigingen ten opzichte van de van het mindervermogende broertje. Toch past Ford een belangrijk ding aan bij de Mustang Mach-e GT. De stoelen zijn speciale ‘performance-stoelen’ die zowel comfortabel zijn, als meer zijdelingse steun bieden. Achter deze voorstoelen is meer dan voldoende ruimte om volwassenen achterin mee te nemen.
Door de grotere wangen van de performance stoelen kan het – wanneer je de stoel erg naar voren hebt staan – lastiger zijn om in te stappen dan bij de normale Mach-e stoelen. In de praktijk zullen weinig bestuurders hier hinder van ondervinden.
Geen oer-Mustang, maar wel een sportieve alleskunner
Hoewel de designtaal misschien overeenkomt met de Mach 1, staat de SUV ver van een muscle car af. Het doorgeven van de benaming aan de elektrische generatie is eerder een slimme marketingtruc, dan elektrificering van ‘het Amerikaanse gevoel’.
Seat Ibiza (2021) review: geen nieuw gezicht, toch een geslaagde facelift
Wanneer je de naam even vergeet, zet Ford met het model een kilometervreter neer waar de sportieve rijder ook zeker voldoening uit kan halen. Ondanks zijn prestaties blijft het een ruime veelzijdige gezinsauto met een goede actieradius (in theorie tot 500 kilometer). Daarbij is de GT scherp geprijsd. Met een vanafprijs van 75.490 euro is de Ford Mustang Mach-e GT klaar om de strijd aan te gaan met de Tesla Model Y Performance.