Coen Grutters
Coen Grutters Auto's 21 jun 2023
Leestijd: 3 minuten

Ruige offroader komt naar Nederland en vertoont trekjes van een EV

Manners en Autovisie zijn door Ford uitgenodigd het terrein in te duiken met de nieuwe Ford Bronco. Hoewel onder de kap een immense 2.7-liter V6 met twee turbo’s ligt, vertoont deze forse offroader gekgenoeg trekjes van een elektrische auto.

De reden voor het ritje met de Ford Bronco, is dat het model binnenkort naar Nederland komt. Na een rondvraag in Europa bleek dat Ford door velen toch als ietwat suf wordt beschouwd. Deze brute offroadmachine moet daar verandering in brengen.

Ford Bronco op zijn staart trappen

Het is een auto die vooral in de Verenigde Staten goed scoort als terreinwagen. Met onder meer een ladderchassis, offroadbanden en low gearing-mogelijkheden zal de Bronco zelfs in het meest onherbergzame gebied zijn mannetje staan. Wij trappen de offroader stevig op zijn staart in een stoffige steengroeve in België. De spectaculaire beelden daarvan zie je hieronder. Daarin vertellen we je alles over deze monsterlijke Ford.

Hoewel Ford in Europa ook inzet op elektrificatie, is de Ford Bronco met zijn 335 pk sterke zescilinder allesbehalve een elektrische auto. Toch doet de party trick van de terreinwagen denken aan een EV. Net als veel EV’s kun je met de Bronco namelijk ook gebruikmaken van one pedal driving, waarbij je de rem niet hoeft te gebruiken.

Trekjes van een elektrische auto

Haal je je voet van het gas, dan remt de auto automatisch af. EV’s doen dat echter niet door te remmen, maar door de elektrische systemen op te laden. Het regeneratief remmen, zoals dat genoemd wordt, vertraagt de auto. Bij de Ford Bronco is dat niet aan de orde. De auto gebruikt wel degelijk zijn remmen als je de one pedal driving-optie inschakelt. Waar je one pedal driving bij een EV te allen tijde kunt gebruiken, is die functie bij de Ford Bronco duidelijk bedoeld voor rijden in het terrein.

Over een steil bospad bezaaid met grote stenen rijden we naar beneden als wij deze optie voor het eerst gebruiken. Je wil vooral niet te veel snelheid maken op zo’n offroadweg en je bent gewend gauw je voet van het gas te halen, om hem vervolgens boven het rempedaal te laten zweven. Dit met de gedachte de auto te laten rollen en bij te remmen wanneer nodig.

Ford Bronco EV elektrische auto
Een andere bijzondere eigenschap is dat alle deuren en dakpanelen in een handomdraai verwijderd kunnen worden. (Afbeelding: Dennis Noten)

Die rijstijl leer je gauw af met one pedal driving. De eerste keer dat we abrupt het gas loslaten, gaat de zwaarlijvige terreinwagen volle bak in de ankers. Dit is een tandje heftiger dan in een elektrische auto. Normaalgesproken maakt een auto vanzelf meer en meer snelheid op een steile weg naar beneden, ook als je het gaspedaal niet aanraakt. Dat je nu constant input moet geven aan het gaspedaal, zelfs om op een steil aflopend bergpad in een slakkengangetje te bewegen, voelt ietwat onwennig. Het duurt dan ook even voordat we doorhebben hoe we deze functie moeten gebruiken. Niet veel later hebben we de smaak te pakken. Met een glimlach van oor tot oor laten we zelfs de moeilijkst begaanbare bospaden van de Belgische Ardennen achter ons.

Bpm-bom

De Ford Bronco is een uiterst capabele auto die wij maar al te graag in onze garage zouden willen hebben. Helaas is het bezitten van een Bronco maar voor weinig Nederlanders weggelegd. Niet alleen omdat de auto slechts in gelimiteerde oplage naar ons land komt, maar ook omdat beide versies die we hier krijgen de 2.7-liter V6 huisvesten. Dit blok is niet al te zuinig en door zijn uitstoot zullen veel kopers worden afgeschrikt door de flinke bpm-bom die op de Bronco zal vallen. In België heb je een Bronco vanaf een kleine 80 mille. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar zeker is dat daar nog tienduizenden euro’s bijkomen. Misschien toch maar eens kijken naar deze betaalbare offroad-Porsche. Wil je liever een elektrische auto? Dan zijn deze goedkope EV-occasions misschien iets voor jou.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.