Zo verkoop je een filmidee aan Netflix en dit verdien je ermee
Op de redactie van Manners hebben we zojuist een briljant filmplot verzonnen. Hoe brengen we dit onder de aandacht van Netflix? En nog belangrijker: hoeveel verdienen we ermee?
“Een jongetje op de basisschool verlinkt zijn Joodse pestkop in 1944 bij de Nazi’s, waarna diens hele familie naar Auschwitz wordt gedeporteerd. Zodra hij in 2024 sterft en aankomt bij de hemelpoort, stuurt God hem 80 jaar terug in de tijd. Hij krijgt één kans om zijn fout goed te maken…”
Oké, misschien niet heel briljant (scholen waren dicht tijdens de oorlog bedenken we nu), maar wel beter dan de meest recente film van Jennifer Lopez. Hoe dan ook: in dit artikel kijken we eerst naar de vergoedingen die filmproducenten betalen voor een uitgewerkt screenplay, daarna zoeken we uit hoe we ons filmidee (nadat we er nog een beetje aan geschaafd hebben) aan Netflix kunnen pitchen.
Zoveel verdient de schrijver van een screenplay voor een film
Op de website van de Writers Guild of America lezen we dat 60.932 dollar de minimale vergoeding bedraagt voor een non-original screenplay. Oftewel: een screenplay gebaseerd op een verhaal van iemand anders. De Amerikaanse schrijvers vinden deze vergoeding veel te weinig, want van een filmbudget van 5 miljoen dollar gaat er zo maar 1,2 procent naar de schrijver. Vandaar dat ze recentelijk massaal staakten.
De WGA strooit met meer cijfers. Een gemiddelde vergoeding voor een uitgewerkt screenplay bedraagt 110.000 dollar. Een zelfverzonnen script (simpelere versie van een screenplay) is zo’n 20.000 tot 40.000 dollar waard. Klinkt best riant als je het ons vraagt, al zijn deze bedragen enkel binnen bereik van gerenommeerde schrijvers die al een voet tussen de deur hebben in de filmindustrie. Wie als onbekende zolderkamerschrijver een screenplay maakt, staat voor een lastigere opgave. Maar onmogelijk is het niet.
Zo verkoop je als onervaren schrijver een filmidee aan Netflix
De screenplays van schrijvers die hun werk ongevraagd naar een studio of filmproducent sturen, worden ook wel spec scripts genoemd − spec staat voor speculative. Eén succesverhaal in dit genre is Good Will Hunting. Dit spec script werd geschreven door de destijds onbekende Matt Damon, die het maakte voor een vak scriptschrijven als student aan Harvard. Samen met Ben Affleck maakte hij er daarna een uitgewerkt screenplay van, dat ze voor 675.000 dollar verkochten aan Castle Rock Entertainment. Ook American Beauty (1999) en Thelma & Louise (1990) kennen hun oorsprong als spec script van onbekende schrijvers.
Als jij zo’n zolderkamerschrijver bent die zijn screenplay wil pitchen, is de weg helaas langer dan voorheen. Amazon had ooit een online platform waar iedereen zijn creatie kon publiceren. De filmideeën met de meeste thumbs up, werden daadwerkelijk gelezen door de mensen bij Amazon die hierover gingen. Tegenwoordig is het helaas minder makkelijk om je filmidee te pitchen. Zowel Netflix als Amazon doen niks met ingestuurde screenplays. Je moet een screenwriting agent hebben die de weg naar Netflix kent. Ook zij zijn moeilijk aan hun jas te trekken en laten zich niet zomaar iets toesturen. Er zijn simpelweg te veel hansworsten door wie ze lastig zouden worden gevallen met hun talentloze creaties.
Meedoen aan een scriptwedstrijd is waarschijnlijk de meest kansrijke manier om je filmidee onder ogen te laten komen van een professional. Voorbeelden hiervan in Nederland zijn bijvoorbeeld de Visser-Neerlandiaprijs voor Scenario of de Tipping Point-scriptwedstrijd van Keplerfilm. Moet je wel concurreren met de spirituele nazifilm van Manners.