Ferrari 250 uit 1961 keert terug als gloednieuwe waterstofauto
Een van de mooiste Ferrari’s aller tijden krijgt een modern jasje. De oldtimer wordt geen elektrische auto, maar krijgt een gloednieuwe motor aangedreven door waterstof. De hedendaagse interpretatie van het iconische model uit de jaren 1960 is verder ook geïnspireerd door de kunst, muziek en architectuur van de sixties. Zonder flower, maar mét power.
Nog altijd aan het twijfelen om die tweede hypotheek te nemen, zodat je de handen op het stuur kan leggen van deze elektrische variant van de legendarische Ford Mustang uit 1967? Dan wacht je best nog heel even of je neemt gewoon een derde. Want ongetwijfeld past een moderne versie van deze Ferrari ook wel in je oldtimer-garage.
In 1961 won de Ferrari 250 GT SWB de 24 uur van Le Mans, en ook de hedendaagse re-interpretatie van het iconische model staat klaar om het hart van elke autoliefhebber te veroveren. Maak kennis met de Competizione Ventidue.
Competizione Ventidue
Het concept van de Ventidue (’22’ in het Italiaans) is ontworpen door het Londense Forge Design. Als gedecentraliseerd ontwerpbureau levert het bedrijf als een soort uitzendbureau designers, modelleurs en projectmanagers aan autobedrijven. En om hun expertise en kunde extra in de verf te zetten, hebben ze dit juweeltje van een Ferrari een nieuw likje gegeven.
De Ventidue vindt zijn oorsprong in 1959, toen de spirituele voorvader van de sportwagen, de Ferrari 250 GT SWB, werd onthuld op het Autosalon van Parijs. De lancering vond plaats halverwege twee belangrijke gebeurtenissen in kunst en muziek. De release van Miles Davis’ baanbrekende album Kind of Blue een maand eerder, en de opening van het architecturaal imposante Guggenheim museum in New York een paar weken later.
Jazz-legende Miles Davis was verzot op razendsnelle bolides en reed zelf rond in een Ferrari. “We wilden een auto ontwerpen die Miles Davis vlak na het uitbrengen van zijn album zou gekocht hebben”, luidt het in een verklaring van Forge Design.
“We gingen terug naar wat de auto destijds was, wat hij vertegenwoordigde. De Ventidue is geïnspireerd door de kunst en architectuur van de sixties zonder de details van een perfect design uit het oog te verliezen.”
Ferrari op waterstof wint het van elektrische auto
Ondanks het retro-design van de oldtimer, is de nagelnieuwe Ferrari uitgerust met de laatste technologische snufjes. De Ventidue is geen elektrische auto, maar wordt aangedreven door een aangepaste V12-motor die minder dan 165 kg weegt en een indirecte injectie van waterstof gebruikt.
Bovendien heeft de wagen een chassis van aluminium en koolstofvezel en een volledig onafhankelijke vering voor moderne prestaties en bestuurbaarheid. Voorlopig zijn er nog geen plannen om tot een definitieve productie over te gaan van de moderne Ferrari old-timer.
Maar geïnteresseerden kunnen via de website van de Competizione Ventidue een aanvraag doen. Let wel, andere restauraties – zonder waterstofmotor – kostten vaak meer dan 1,5 miljoen euro bovenop het prijskaartje van 8 miljoen euro dat tegenwoordig aan een Ferrari 250 GT SWB hangt.