Ferrari roept tienduizenden auto’s terug wegens riskant probleem
Ferrari roept bijna al haar jonge auto’s terug wegens een probleem met het remsysteem van de auto’s. Het gaat om meerdere modellen vanaf bouwjaar 2005 tot nu.
Eerder werden al de 458 Italia, 458 Spider, 458 Speciale (Aperta), 488 GTB en J50 teruggeroepen. Nu blijken ook de 612 Scaglietti, F430, F12 Berlinetta (TDF), LaFerrari, F60 America en California te kampen met de problemen.
Ferrari heeft een behoorlijk remprobleem
Ferrari voert de terugroepactie uit omdat er een belangrijk systeem van de auto’s hapert: de remmen. De dop van het remvloeistofreservoir sluit te goed af, waardoor er een vacuüm in het remsysteem kan ontstaan. Door dit vacuüm is er een kans dat het reservoir gaat lekken en je dus zonder remvloeistof komt te zitten. Alle Ferrari’s die terug moeten naar de dealer, krijgen een nieuwe dop op het reservoir.
In de basis is een remsysteem een gesloten systeem en hoef je de remvloeistof – mits het systeem goed ontlucht is, er geen lek is en de remmen niet versleten zijn – nooit bij te vullen. Als je toch te weinig remvloeistof hebt, moet je het reservoir zo snel mogelijk bijvullen. Zit je zonder, dan werken de remmen niet of onvoldoende. Daarom hebben alle auto’s – extreem oude modellen uitgezonderd – een sensor voor het reservoir.
Deze in beslag genomen Ferrari is nu een pijlsnelle politieauto
Ook rond de melding voor te weinig remvloeistof zijn bij Ferrari problemen. “De waarschuwingsmelding kan bij een te laag remvloeistofniveau niet de bedoelde informatie verschaffen”, stelt het RDW Terugroepregister Voor dit probleem voeren de dealers van de Italiaanse bolides een software-update door.
Eerst de 458 en 488
In totaal gaat het om tienduizenden auto’s, een flinke terugroepactie voor de dealers dus. De autobedrijven beginnen bij de 458 en 488, andere modellen volgen later. Het is niet zo dat iedere Ferrari direct zijn remkracht verliest. Het is verstandig om in de gaten te houden wat het niveau van de remvloeistof is. Dit geldt ook voor niet-Ferrari’s.