Eindelijk, dit is de Faraday Future FF 91 die Tesla van zijn troon moet stoten
Faraday Future, we hebben er al tijden niets meer van gehoord. Toch is het bedrijf achter de schermen druk bezig geweest en komt het met de eerste productierijpe FF 91. Lukt het deze elektrische auto om Tesla van zijn troon te stoten?
Ook deze fabrikant is gevestigd in het Amerikaanse Californië en wil maar al te graag de snelste zijn. Daarbij zegt het bedrijf de allereerste echte luxe EV op de markt te bieden, hier zullen de Duitse EV-fabrikanten in ieder geval anders over denken.
Concurrentie voor Tesla
In 2017 kwam het Faraday Future met de technische specificaties van de FF 91 naar buiten. Hier kon Tesla destijds niet tegenop. Met een nul-naar-honderd-tijd van 2,4 seconden zou het model de snelst sprintende auto ter wereld zijn.
De elektrische auto heeft een systeemvermogen van 1050 pk en levert 1800 Nm aan trekkracht. Ook de actieradius was veelbelovend. Op het 130 kWh-accupakket zou je zo’n 608 kilometer moeten kunnen rijden. Althans, dat werd in 2017 gezegd. Er wordt nu gesproken over een actieradius van 465 kilometer.
Problemen bij Faraday Future
Zo’n vijf jaar later komt de concurrent van Tesla dus met de eerste productieversie. Door verschillende problemen bij de fabrikant, heeft het proces langer geduurd dan gepland. Zo zou Evergrande 2 miljard dollar investeren in het project in ruil voor 45 procent van de aandelen, dit gebeurde niet. Het bedrijf raakte in geldproblemen en er stapte belangrijke mensen binnen Faraday Future op.
Solliciteren bij Tesla? Deze 9 vragen kun je verwachten van Elon Musk
In 2019 leek het beter te gaan met de Amerikaanse EV-fabrikant. De oude CEO Jia Yueting droeg het stokje over aan, voormalig BMW i-baas, Carsten Breitfeld. Onder zijn leiding sloeg het merk de handen in een met Geely, het bedrijf achter onder andere Volvo, Polestar, Lotus en Lync & Co.
Eindelijk een productiemodel
Met een nieuwe financiële boost lijkt de Faraday Future FF 91 dan echt werkelijkheid te worden. Al weten we van Tesla dat het, na het laten zien van een productierijp exemplaar, nog lang kan duren voordat de auto’s voor consumenten daadwerkelijk van de band rollen.
Autovisie liet in 2019 weten dat de verwachtte prijs meer dan 130.000 euro bedraagt. Hoeveel de FF 91 uiteindelijk gaat kosten, is nog onbekend. Wel durft het bedrijf te zeggen dat de productie van start gaat in het derde kwartaal van 2022.