Zoveel geld moet de vreemdste Formule 1-auto ooit opleveren
Het is ongetwijfeld een van de vreemdste F1-auto’s die we ooit hebben zien racen in de Formule 1: de zeswielige Tyrrell P34. Nu kan deze bijzondere verschijning van jou zijn.
De RB20 van Max Verstappen is een raket, zeker vergeleken met de raceauto van Alpine, dat op dit moment onderaan het kampioenschap bungelt. Toch lijken beide auto’s sterk op elkaar. Het formaat, de wielen en het design wordt in grote mate bepaald door het reglement.
Vreemdste auto ooit in de Formule 1
Vroeger was er meer ruimte voor eigen interpretatie, zo bewijst de Tyrrell P34. Het F1-team trok bij de vierde race van het 1976-seizoen plots het doek van zijn nieuwe creatie die niet vier, maar zés wielen telde. Aan de voorkant zijn vier wieltjes gemonteerd die ook alle vier sturen. Een ingenieuze ontwerpkeuze die de voorkant meer tractie moest opleveren.
Maar tijdens een pitstop zal het meer tijd kosten om al die wielen te wisselen, denkt de kritische lezer nu wellicht. Fout, destijds waren bandenwissels nog niet verplicht tijdens een Formule 1-race. Verder zouden de kleine bandjes aerodynamischer moeten zijn en de auto moeten helpen bij het afremmen.
Eén zege met de zeswielige F1-auto
De voordelen ten opzichte van een traditioneel ontworpen Formule 1-auto bleken in de praktijk wel mee te vallen, zo vertelde coureur Jody Scheckter. Desondanks boekte hij in 1976 enkele successen met de Tyrrell P34. Zo finishten beide auto’s van het team op het podium in Monaco en kwam Scheckter tijdens de Grand Prix van Zweden zelfs als eerste over de streep.
Toch was de Zuid-Afrikaanse Scheckter nooit een groot fan van het zeswielige ontwerp. Misschien dat hij daarom nu het exemplaar dat hij nog in zijn garage heeft staan naar veilighuis RM Sotheby’s brengt. Het is echter geen model waarmee daadwerkelijk geracet is in de F1.
Tyrrell P34 onder de hamer
Omdat na 1977 de stekker uit het project werd getrokken, is niet elk onderdeel en chassis gebruikt tijdens de races. Jody Scheckter heeft chassis nummer acht gehouden, maar hier pas in 2008 een werkende Formule 1-auto van gemaakt. Zo is er toen onder meer de 3.0-liter V8 van Ford-Cosworth ingebouwd.
Anders dan deze Ferrari van Michael Schumacher, heeft dit Tyrrell P34-exemplaar dus nooit deelgenomen aan een F1-race. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij dan ook beduidend minder opleveren dan Schumachers Ferrari. Vermoedelijk zal de Tyrrell P34 tussen de 450.000 en 650.000 euro onder de hamer gaan.