In deze peperdure hypercar schiet je pijlsnel door de modder
Het bedrijf Prodrive introduceert de Hunter, een off-road hypercar voor elk terrein, gebaseerd op een auto uit de Dakar. Kopen of toch maar laten staan?
In de basis is de offroader een Bahrain Raid Xtreme, de auto waarmee wereldkampioen Sebastien Loeb de Dakar reed. Je zou verwachten dat de commerciële variant minder ruig is, maar de Hunter is volgens de fabrikant ‘extremer’ dan de race-uitmonstering.
50 procent meer vermogen dan een Dakar-auto
De Prodrive Hunter levert 50 procent meer vermogen dan de Dakar-auto. De 3.5-liter V6 met twee turbo’s is goed voor 600 pk en 700 Nm aan koppel. Hiermee sprint je in 4 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Net voor de 300 kilometer per uur houdt het versnellen pas op.
Naast heel hard rechtdoor over asfalt sprinten, vindt de bolide erg goed zijn weg op ruig terrein. Door de dubbele wishbone-ophanging, verstelbare dempers en veerwegen van 400 millimeter is het nagenoeg onmogelijk om in Nederland ergens vast te zitten.
Iets comfortabeler dan de race-uitvoering
Naast performance zegt de fabrikant ook aan comfort gedacht te hebben. Hoewel de Prodrive Hunter in eerste instantie veel op de Dakar-auto lijkt, is hij toch iets makkelijker te rijden. De handmatige sequentiële versnellingsbak is vervangen door een zestraps versnellingsbak met schakelhendels aan het stuur. Deze versnellingsbak moet een stuk soepeler zijn dan de rauwe sequentiële race-versnellingsbak uit de Dakar-auto.
Daarbij is de commerciële auto voorzien van een digitaal display waarop de bestuurder belangrijke info als snelheid en tankinhoud ziet. Dit scherm lijkt op het originele display dat gebruikt wordt in de racerij.
Het bedrijf heeft sommige onderdelen uit de Dakar bewust wel laten zitten in de Prodrive Hunter. Zo word je als bestuurder nog steeds omringd door een veiligheidskooi die voldoet aan de FIA-reglementen.
Waarom je de Prodrive Hunter toch niet wilt
Ben je gek op rijden buiten de gebaande paden en is de Prodrive Hunter helemaal wat voor jou? Dan zal je diep in de buidel moeten tasten. De woeste hyper-offroader kost 1,5 miljoen euro. Voor dit geld heb je hemm nog niet op de oprit staan. In Nederland wordt er nog BPM en BTW over dit bedrag geheven.