De explosieve managementstijl van Elon Musk: ‘Ik werd er bang van’
Er is geen twijfel over mogelijk dat Elon Musk één van de meest innovatieve en slimme mensen op aarde is. En hoewel dat inspirerend is voor zijn werknemers, is het niet altijd makkelijk om voor een genie te werken die torenhoge verwachtingen heeft. In een nieuw boek over Tesla dat 19 augustus in Nederland uitkomt, wordt duidelijk dat zijn werknemers veel te verduren hebben (gekregen).
De explosieve managementstijl van Elon Musk staat centraal in het boek. In dit artikel lees je het topje van de ijsberg.
Elon Musk is geen makkelijke baas
Het is al jaren bekend dat Elon Musk niet de makkelijkste baas is. Een vroegere werknemer van Tesla zei jaren geleden in een artikel van Fast Company al dat het niet alleen ‘geweldig’ was om voor de elektrische autofabrikant te werken, maar ook dat hij ‘er nooit meer zou werken’. Een vroegere werknemer van SpaceX zei iets soortgelijks. “We waren in de aanwezigheid van een genie”, zei hij over Elon Musk. Maar ook: “Ik werd er bang van.”
Op 19 augustus komt het nieuwe boek Power Play: Tesla, Elon Musk and the Bet of the Century uit, dat is geschreven door journalist Tim Higgens van The Wall Street Journal. Daaruit blijkt weer dat de managementstijl van Elon Musk het best als explosief is te beschrijven.
Anekdotes over zijn managementstijl
Volgens Tim Higgens heeft Elon Musk de gewoonte om zijn frustraties af te reageren op alles en iedereen, van topmanagers tot werknemers, en zelfs op buitenstaanders. In het boek zijn meerdere anekdotes te lezen die laten zien hoe erg werknemers gebukt gingen onder zijn leiderschapsstijl.
Zo grapte het management van Tesla voorafgaand aan de wekelijkse vergadering over wie hij deze week weer zal verslinden. “Ik heb hier geen tijd voor”, schreeuwde Elon Musk bijvoorbeeld in 2010 toen hij in een vergadering zat over de beursgang van Tesla. Hij stormde naar buiten. “Ik moet die fucking raket lanceren!”
In datzelfde jaar vroeg een ingenieur naar de mening van Musk over de ophanging van de Model S. Moest deze sportief zijn zoals bij een BMW of meer gedempt zoals bij een Lexus? Ook toen schoot Elon Musk uit zijn slof: “Ik ga een fucking lading auto’s verkopen. Dus de ophanging die je nodig hebt, zodat ik een fucking lading auto’s kan verkopen, dat is de ophanging die ik wil.”
Frustraties uiten tegen ingenieurs Tesla
Er zijn vooral veel anekdotes bekend over ingenieurs die het zwaar te verduren kregen. Zeker in 2016 kon hij werknemers uitkafferen, terwijl de rest gewoon toekeek. Dit was het jaar dat Tesla moeite had met de productie van de Model 3. De CEO had investeerders verteld dat zijn bedrijf 500.000 elektrische auto’s zou hebben geproduceerd in 2018.
Op een gegeven moment riep hij de ingenieurs bijeen die de taak hadden om de assemblagelijn te laten werken. “Wie de fuck zijn jullie en wat zijn jullie aan het doen om mijn verdomde lijn te repareren? Jullie werk is compleet klote.” De ontploffing was zo erg dat één ingenieur ter plekke ontslag nam.
Achteraf heeft Elon Musk toegegeven dat hij, tegen het advies van zijn werknemers in, te veel leunde op automatisering en dat de productie sneller was gegaan als hij zelf niet deze fout had gemaakt.
Onwaar en saai, volgens Elon Musk
Volgens Elon Musk is het nieuwe boek over hem van Tim Higgens overigens ‘onwaar’ en ook ‘saai’. Eén anekdote uit het boek heeft hij al ontkracht. Aangezien oud-werknemers zich in het verleden ook al hebben uitgesproken over het korte lontje van de CEO, heeft hij in ieder geval de schijn tegen.
Voor het antwoord zullen we wellicht moeten wachten op de biografie die journalist Walter Isaacson schrijft in samenwerking met Elon Musk. De Tesla en SpaceX CEO maakte dit 5 augustus bekend op zijn Twitter. Wanneer de biografie uitkomt, is nog niet bekend.
If you’re curious about Tesla, SpaceX & my general goings on, @WalterIsaacson is writing a biography
— Elon Musk (@elonmusk) August 5, 2021
We weten nu wat we niet kunnen leren van Elon Musk als het op management aankomt. Maar dat betekent niet dat we niks kunnen leren van dit genie.