Frans Timmermans dropt ingrijpende klimaatmaatregel voor auto-industrie
Of je nou voor of tegen bent, ooit rijd je een elektrische auto. En misschien wel sneller dan je ooit gehoopt had. De Europese Commissie wil voor 2035 brandstofauto’s verbannen. Eén van de initiatiefnemers van het voor de auto-industrie ingrijpende klimaatdoel is Frans Timmermans
De benzine- en dieselauto’s verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen.
Frans Timmermans heeft haast: afbouwen richting 2035
Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd. “Ook al heeft de auto-industrie wel echt een bladzijde omgeslagen de afgelopen jaren”, aldus Frans Timmermans, de klimaatman van de Europese Commissie.
De overgang naar elektrische auto’s moet veel sneller, vindt de Europese Commissie. De stappen om het aandeel van nieuwe brandstofauto’s dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter.
De nieuwe auto’s die in 2030 aan de man worden gebracht, mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar. Nu is dat nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht. Ook geen hybride exemplaar, dus. Ook fabrikanten van sportauto’s als Ferrari moeten dus volledig over op elektrisch. De uitzondering voor kleine automakers verdwijnt.
Meer elektrische auto’s én occasions
Met die maatregel in het verschiet moeten de autofabrikanten meer elektrische modellen uitbrengen. Tegelijkertijd komen er de komende jaren meer occasions op de markt, verwacht de Europese Commissie. Dat laatste is ook cruciaal voor de verduurzaming op de Europese wegen, want “miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan 1.500 euro aan een auto uitgegeven”, zegt Frans Timmermans.
Maar automobilisten kopen pas een elektrische auto als ze niet hoeven te vrezen voor een lege accu in niemandsland, beseft het dagelijks bestuur van de Europese Commissie. Daarom moet het aantal laadpalen voor de naar schatting minstens 30 miljoen elektrische auto’s in 2030 drastisch omhoog. En niet alleen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar er al wel wat staan.
Miljarden voor laadpalen
Er komt, als het aan Frans Timmermans ligt, een minimumaantal laadpunten per hoeveelheid auto’s. En langs de belangrijkste Europese snelwegen moet voor 2025 iedere 60 kilometer minstens 300 kW aan snelladers verrijzen. Vijf jaar later dient dat te zijn verdubbeld. Daar moet de komende jaren 15 miljard euro in worden gestoken. Ook komt er een minimumaantal stations waar de weggebruiker waterstof kan tanken.
De aanschaf van een elektrische auto wordt ook aantrekkelijker doordat de benzineprijs waarschijnlijk omhooggaat. De Europese Commissie wil dat de olie-industrie gaat betalen voor de CO2-uitstoot van de industrie, en die rekent dat mogelijk door aan de klant.
Even iets heel anders: check in dit artikel de opmerkelijke stijlevolutie van Frans Timmermans.
ANP/Manners