Virtuele Tesla-winkels en proefritten op afstand: dit is Elon Musk van plan
Geen dure showrooms in chique winkelcentra, maar goedkopere locaties waar je kan testrijden en auto’s worden afgeleverd. Elon Musk wil de kosten van de Tesla-showrooms drukken en de winkelstrategie aanpassen, zo laten insiders aan Electrek weten.
In tegenstelling tot veel merken die al generaties meedraaien, maakt Tesla niet gebruik van franchisers. Het merk bezit zelf elke Tesla-winkel waardoor de winkelstrategie ook relatief makkelijk te veranderen is.
Elon Musk is vaker van plan gewijzigd
Dit doet Elon Musk dan ook wel eens. In 2018 was het plan om veel bezoekers te trekken in de showrooms in luxe winkelcentra. Een jaar later wilde hij de meeste Tesla-stores sluiten om zich te gaan richten op online bestellingen. Een paar weken later zei de ondernemer toch de meeste winkels open te houden, nu is het plan dat deze showrooms alsnog sluiten.
Banen van Tesla-medewerkers blijven behouden
De werknemers in de Tesla-stores raken volgens de bronnen niet hun baan kwijt, maar moeten waarschijnlijk wel op een andere locatie gaan werken. Elon Musk zal van de meeste dure locaties afscheid nemen. Naast dat dit voordelig is voor het kostenplaatje van de autofabrikant, moet dit ook de uitlevering van auto’s versnellen.
Elon Musk sluit megadeal om accu-schaarste bij Tesla voor te zijn
Wanneer je op dit moment een bestelling plaatst, word je nog een Tesla-adviseur toegewezen in de lokale winkel om de bestelling af te handelen. In de toekomst kunnen die adviseurs ook vanuit andere locaties werken, waar Tesla ook minder huur voor hoeft te betalen.
Virtuele showroom en proefrijden op afstand
Die nieuwe strategie komt naar verluidt gepaard met virtuele winkel, waar kopers hulp krijgen van adviseurs op afstand. Zo kan je zonder fysieke winkel toch advies krijgen in een Tesla-showroom. De medewerkers die op afstand werken kunnen kopers zelfs een proefrit laten maken bij een van de fysieke locaties en hiervoor auto’s op afstand ontgrendelen.
Toch meer winkels
Sterker nog, daarvoor zal Tesla zelfs zijn aantal fysieke locaties uit gaan breiden. Alleen hebben we het dan niet meer over flagship stores, maar over goedkopere locaties. De focus ligt dan immers niet meer op het high-end visitekaartje-aspect, maar op het praktische deel van het proefrit- en uitleveringsproces.
Ophef
De berichten van de insiders zijn niet bevestigd door Elon Musk of Tesla, maar het plan lijkt voor een deel duidelijk op de controversiële winkelstrategie van 2019. Waarschijnlijk zal de ophef nu een stuk minder zijn, gezien werknemers in deze versie wél hun baan zullen behouden. Wordt vervolgd!