Noah Korevaar
Noah Korevaar Human Interest 10 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Elon Musk wil dat jij op het eerste ruimte-billboard komt te staan

Elon Musk wil met SpaceX en een Canadese startup het eerste ruimte-billboard de ruimte in schieten. En jij kan erop staan.

We hebben een hoop firsts in het verschiet wat ruimtevaart betreft. Jeff Bezos is onlangs met zijn bedrijf Blue Origin de ruimte ingeschoten, Richard Branson wil met Virgin Galactic volgend jaar consumenten de ruimte in brengen en Elon Musk… is Elon Musk.

Ruimte-billboard van SpaceX

De SpaceX-oprichter weet altijd weer op te vallen, of Branson en Bezos hem nou aftroeven of niet. Afgelopen maandag onthulde Musk opvallende plannen voor een nieuwe satelliet.

Als je over de snelweg rijdt, dan zie je overal billboards. Grote borden met daarop reclame. We weten niet beter. Nu consumenten ook door de ruimte gaan racen, is het slechts een kwestie van tijd voor ook de ruimte volgeplempt gaat worden met reclame.

Selfie-stick

Niet het meest vrolijk stemmende vooruitzicht, maar Musk wil met SpaceX al een eerste stap in die richting zetten. Hij wil namelijk begin volgend jaar een satelliet genaamd CubeSat de ruimte inschieten, in samenwerking met een Canadese startup genaamd Geometric Energy Corporation (GEC).

Eenmaal in de ruimte zal de satelliet een soort selfie-stick gebruiken om zichzelf te filmen. SpaceX is namelijk samen met de startup de satelliet aan het voorzien van een gigantisch scherm. Een billboard.

Dat billboard wordt door de satelliet zelf gefilmd, met als resultaat een livestream die vervolgens door de Geometric Energy Corporation op YouTube zal worden uitgezonden.

Koop je plekje

Iedereen kan op het billboard staan. Bedrijven, individuen, goede doelen: iedereen kan een pixel aanschaffen voor dit bijzondere project. Alle pixel-tokens moeten gekocht worden met cryptocurrency. Er zijn vijf verschillende tokens: Beta voor het X-coördinaat, Rho voor het Y-coördinaat, Gamma voor de helderheid, Kappa voor de kleur en Xi voor hoe lang de advertentie in kwestie vertoond moet worden.

“Ik probeer iets te bereiken dat de toegang tot de ruimte kan democratiseren en gedecentraliseerde deelname mogelijk maakt”, aldus GEC-oprichter Samuel Reid tegenover Business Insider. “Hopelijk verspillen mensen geen geld aan iets ongepast, beledigends of aanstootgevends.”

Ethereum en dogecoin

Ja, dat gaat vast goed. “Er kunnen bedrijven zijn die hun logo willen inzetten… of het kan uiteindelijk een beetje persoonlijker en artistieker worden”, aldus Reid. “Misschien zullen Coca-Cola en Pepsi vechten om hun logo de ruimte te geven.

Reid en Musk hebben nog niet aangekondigd hoeveel elk token gaat kosten, maar hebben al wel aangegeven dat het bedrijf zal beginnen met het accepteren van ethereum als een vorm van betaling zodra de satelliet wordt gelanceerd. In de toekomst zijn ze van plan om dogecoin te accepteren.

Eerst maar eens de satelliet volgend jaar lanceren. Ja, we leven in een sciencefiction-film. Het is nog maar even de vraag of het een goede of een slechte is. En, hoe we hier over twintig jaar op terugkijken…

Op vakantie naar de ruimte? Dit kost een ticket bij Richard Branson

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.