Polestar onthult atypische roadster met meevliegende drone
Polestar heeft een gloednieuw conceptmodel onthuld: de ‘O2’. De roadster is volledig elektrisch en heeft opvallende features, zoals een drone.
Elektrische cabrio’s schieten er in tijden van SUV’s en crossovers bij veel fabrikanten bij in. Een gemiste kans, want technisch gezien is een elektrische aandrijflijn perfect voor bijvoorbeeld een roadster. Het accupakket draagt bij aan een laag zwaartepunt en zorgt voor de nodige torsiestijfheid.
Een roadster die eigenlijk geen roadster is
Polestar springt met de nieuwe O2 in op deze vergeten markt en laat weten dat dit een voorbode is voor wat het merk gaat bieden op het gebied van elektrische roadsters. De O2 lijkt op het eerste gezicht erg op het dakloze model Polestar Precept. Toch is het design net wat sportiever door zijn strakker aflopende daklijn en reliëf op de achterklep.
Hoewel de fabrikant de O2 een echte roadster noemt, is het dat eigenlijk niet. Tussen de achterklep en voorstoelen is namelijk ruimte voor twee passagiers. Een traditionele roadster heeft in de basis niet meer dan twee zitplekken.
Voor de rest lijkt het interieur erg op wat we kennen van Polestar: sereen, met een groot scherm in het midden. In dit geval is de diameter van het infotainment-scherm 15 inch. De Chinees-Zweedse fabrikant probeert het zo makkelijk mogelijk te maken om onderdelen van bijvoorbeeld het interieur te recyclen.
De elektrische Polestar heeft een eigen drone
Een bijzondere feature van de O2 ligt onder de achterbank, een heuse drone. Je kunt deze loslaten om beelden te schieten tijdens het rijden tot snelheden van 90 kilometer per uur. De drone vindt na het vliegen zelf zijn weg weer terug naar de auto. Het videomateriaal kun je vervolgens monteren en delen via het infotainment-scherm.
Wanneer je de O2 exact kunnen verwachten, is nog niet bekend. Het gaat immers nog om een conceptmodel. De fabrikant heeft als doel vanaf 2022 iedere drie jaar een nieuw model op de markt te introduceren. Eerst zal in 2023 de Polestar 4 op de markt komen, gevolgd door de 5 een jaar later.