5 tweedehands elektrische auto’s onder de 15.000 euro
Veel automerken zien in elektriciteit de toekomst, maar voor veel automobilisten is een nieuwe elektrische auto nog te duur. Wij lichten vijf elektrische auto’s uit die wel betaalbaar zijn.
Hoewel met de komst van de Dacia Spring de bodemprijs van een nieuwe elektrische auto flink is gezakt, krijg je wellicht meer voor je geld als je investeert in een tweedehands elektrische auto.
Vijf elektrische auto’s onder de 15.000 euro
1. Smart ForTwo Electric drive (6.900 – 26.888 euro)
Het is een van de kleinste auto’s op de markt, de Smart ForTwo. Door zijn hanteerbaarheid is het een ideale stadauto. Met een range van 145 kilometer en een topsnelheid van 125 kilometer per uur biedt de elektrische auto meer dan voldoende als stedelijk vervoer.
Daarnaast is de Smart ForTwo Electric drive redelijk betaalbaar. De goedkoopste versie staat voor 6.900 euro te koop en heeft 71.000 kilometer op de teller.
2. BMW i3 (11.740 – 55.103 euro)
Ook de BMW i3 is een compacte elektrische stadsauto, maar dan met meer vermogen, meer zitplaatsen en een grotere range dan de Smart. De elektromotor levert 170 pk, hiermee haalt de i3 een topsnelheid van 150 kilometer per uur.
De actieradius bedraagt bij de 60 Ah/22 kWh-versie 115 kilometer, bij de 60 Ah/33 kWh-versie 190 kilometer, de 94 Ah/33 kWh komt 312 kilometer ver en de 120 Ah/42,2 kWh legt 359 kilometer af. Bij de oudere modellen is er nog een optie voor een Range Extender op benzine.
Goedkoopste elektrische auto van Europa mag Nederlandse weg op
De goedkoopste i3 kost 11.740 euro. Het exemplaar heeft bijna 200.000 kilometer op de teller. Het gaat om het instapmodel met 115 kilometer actieradius. Wil je het 33 kWh accupakket, dan begint het shoppen bij 14.499.
3. Nissan Leaf (7.875 – 35.450 euro)
Daarmee is de BMW beduidend duurder dan de Nissan Leaf. Dit terwijl de actieradius niet minder is. De instapper van 24 kWh komt volgens Nissan 175 kilometer ver. Het 2013-model had een net iets langere actieradius door de verbeteringen aan de aandrijflijn. In 2016 haalde het 30 kWh-model 250 kilometer op een acculading. De elektrische auto levert een maximaal vermogen van 109 pk.
Het design van de eerste generatie is gedateerd, maar prijzen des te aantrekkelijker. De goedkoopste Nissan Leaf heb je al voor 7.875 euro. Het exemplaar komt uit 2014 en heeft iets meer dan 100.000 kilometer gereden.
4. Fiat 500e (10.950 – 39.307 euro)
Het design van de Fiat 500 houdt na een paar jaar beter stand. De Italianen maken sinds 2013 al een elektrische versie van het model. In Nederland was hij tot het nieuwe model in 2020 kwam niet leverbaar als EV. De Fiat 500e werd alleen gebouwd voor Amerika. Hoe dit precies zit legt onze collega Sjoerd van Bilsen uit.
De oudere elektrische auto’s die nu in Nederland te koop staan, komen dus allemaal uit Amerika. De auto’s beschikken over een 113 pk-motor die van elektriciteit wordt voorzien door een 24 kWh accupakket. De topsnelheid bedraagt 137 kilometer per uur en het model heeft een actieradius van 121 kilometer.
Het goedkoopste exemplaar (inclusief BTW) kost net geen 11.000 euro. Het exemplaar heeft nog geen 70.000 kilometer op de klok en komt uit 2014.
5. Renault Zoe (5.450 – 33.750 euro)
De Renault Zoë heeft wellicht een minder vlot design dan de Amerikaanse Italiaan. Het model wordt wel al sinds 2013 op de Nederlandse markt geleverd. Voor minder dan 15.000 euro heb je altijd het 22 of 41 kWh accupakket. Met het kleinste pakket komt de elektrische auto 150 kilometer ver. Met het grotere pakket haal je maar liefst 300 kilometer.
Voor de goedkoopste Zoe (inclusief accu) betaal je 5.450 euro. Het gaat om een exemplaar uit 2013 met het 22 kWh accupakket en 150.000 kilometer op de teller.
Subsidie op elektrische auto’s
Op al deze elektrische auto’s krijg je nog eens 2.000 euro subsidie van de overheid. Al is het een gedoe om dit geld te krijgen. Op 5 januari was de subsidiepot voor dit jaar al leeg, wellicht wordt hier volgend jaar wat aan gedaan.