Nieuw type snelweg wordt gamechanger voor elektrische auto’s
Onderzoekers testen al een tijdje een nieuw soort cement als basismateriaal voor een innovatieve snelweg. Een elektrische auto opladen tijdens het rijden op dit materiaal zou dé oplossing zijn voor de CO2-uitstoot van grote accupakketten en angst voor te weinig rijbereik.
Een snelweg die elektrische auto’s of bussen kan opladen terwijl je rijdt, is geen nieuw concept. Maar tot nu toe was de technologie relatief duur en inefficiënt. Het Department of Transport (INDOT) van Indiana heeft echter aangekondigd dat het een nieuw type ondergrond test met ingebedde gemagnetiseerde deeltjes, die op termijn kunnen zorgen voor efficiënt opladen met hoge snelheid tegen “standaard wegenbouwkosten”. Het INDOT is samen met de Purdue University inmiddels begonnen met de eerste testen.
Een testweg van 400 meter
Het Duitse bedrijf Magment levert het gemagnetiseerde cement en noemt het ‘magment’. Als de eerste laboratoriumtesten positief afgerond worden, legt INDOT een magment-snelweg aan van een kwart mijl (meer dan 400 meter). In een video demonstreren de Duitsers hoe het speciale cement in een magazijn kan werken.
Het cement moet voor 95% energie-efficiënt zijn en mag niet meer CO2 en geld kosten dan het aanleggen van een normale weg. Het cement moet weerbestendig, warmtegeleidend en vandalismebestendig zijn.
Eerst vrachtwagens opladen via cement
De plannen van INDOT zijn ambitieus. Het doel is om uiteindelijk zware vrachtwagens met 200 kW of meer van elektriciteit te voorzien via het cement. Als vrachtwagens op deze manier kunnen rijden, zou dit enorm veel winst opleveren wat betreft CO2-uitstoot.
Nooit meer je elektrische auto opladen dankzij deze Chinese innovatie
Magment is overigens niet het enige systeem waaraan gewerkt wordt. In het Verenigd Koninkrijk zijn onderzoekers druk bezig met een oplaadsysteem onder de snelweg en Zweden keek eerder al naar opties om een soort elektrische rails in het wegdek te integreren.
Toekomstmuziek
Geen van deze systemen is op dit moment in gebruik, veelal omdat het nu nog erg veel kosten met zich meebrengt. Maar uiteraard worden de productiekosten op den duur lager. De onderzoekers zijn in de zomer van 2021 begonnen met het project. Pas tijdens de laatste fase (de derde) legt INDOT een snelweg aan met het cement.