Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Auto's 29 okt 2024
Leestijd: 2 minuten

Vanaf dit jaar is EV qua aanschaf goedkoper dan benzineauto

De aanschafprijs van een elektrische auto ligt vanaf 2027 onder die van de benzineauto. Dit schrijft een Amerikaanse marktonderzoeker in een recent rapport. Lagere productiekosten en goedkopere batterijen werpen de komende jaren hun vruchten af.

Net op het moment dat er zand in de motor van de elektrische auto zit, presenteren Amerikaanse marktonderzoekers goed nieuws. Zo schrijft Gartner in een recent rapport dat de productiekosten van elektrische auto’s snel zullen afnemen, waardoor de aankoopprijs van een EV in 2027 lager ligt dan die van de benzineauto. Ook Goldman Sachs doet een duit in het zakje.

Het prijsverschil tussen een elektrische auto en benzineauto

Op dit moment is een elektrische auto fors duurder dan een auto met een verbrandingsmotor. Zo bedraagt de adviesprijs van een Peugeot 208 (benzineauto) 24.050 euro en die van de Peugeot E-208 (EV) 35.320 euro. Meer dan 10.000 euro verschil.

Dit komt door twee factoren: batterijen zijn nog steeds loeiduur en het productieproces van een EV is minder gestroomlijnd dan dat van een benzineauto. Goldman Sachs Research constateert echter in een nieuw rapport dat beide variabelen snel in prijs zullen dalen.

Enerzijds stappen steeds meer autofabrikanten over op aparte voertuigplatforms voor elektrische auto’s. Hierdoor verloopt de assemblage sneller en kan men grotere volumes aan EV’s van de lopende band laten rollen. De productieprijs per elektrische auto gaat hierdoor omlaag. 

Anderzijds worden ook de batterijen van EV’s goedkoper, doordat de prijs van grondstoffen als lithium, nikkel en kobalt de komende jaren naar verwachting daalt. Op gebied van batterijen verwacht Goldman Sachs een prijs van 89 euro per kilowattuur in 2025, een reductie van 40 procent ten opzichte van de prijs in 2022.

‘Elektrische auto in 2027 goedkoper dan benzineauto’

Ook Gartner constateert dat het productieproces van elektrische auto’s steeds soepeler verloopt. In 2027 verwacht men dat de aanschafprijs van een EV hetzelfde niveau bereikt als die van een benzineauto. De nieuwste EV-modellen van dat jaar zouden zelfs tegen lagere kosten geproduceerd kunnen worden dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor. De energietransitie piept en kraakt, maar de vooruitzichten voor een geëlektrificeerd wagenpark zien er in het licht van deze rapporten rooskleurig uit.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.