5 eigenschappen die werknemers eisen van een baas anno 2023
Bijna de helft van werkend Nederland zou eigenlijk wel leider willen zijn. Maar met een aldoor veranderende arbeidsmarkt luidt de vraag: wat is er nodig voor goed leiderschap? En wat kun je in de huidige markt beter niet meer doen als leidinggevende dan wel baas?
Eén ding is zeker: de arbeidsmarkt ziet er niet meer hetzelfde uit als twintig jaar geleden. Voor veel ouders van millenials was het niet ongebruikelijk om jaren voor dezelfde baas te werken. Nu wordt er door werknemers flink wat gewisseld. Ook verwacht ruim driekwart van de werknemers een andere vorm van leiderschap van de baas, dan twee decennia geleden, blijkt uit onderzoek van trainingsinstituut De Baak.
Dit verwachten werknemers van een moderne baas
Werknemers vinden een aantal dingen belangrijk op de arbeidsmarkt. Uit het onderzoek – uitgevoerd onder ruim tweeduizend werknemers – blijkt dat ruim 80 procent vindt dat een baas authentiek moet zijn. Hoe spannend dat misschien ook is, het wordt duidelijk gewaardeerd als je als leidinggevende jezelf blijft.
1. Communiceert open en transparant
Een kleine helft (43 procent) van de werknemers vindt openheid en transparantie belangrijk als het over leiderschap gaat. Op tafel dus, die kaarten. Wees eerlijk over gemaakte fouten, verkeerde inschattingen en communiceer met het team. Bespreek bijvoorbeeld de bedrijfsstrategie en het beleid, maar vergeet ook de risico’s niet. Je bent dan wel leidinggevende, je blijft ook gewoon mens.
2. Geeft vertrouwen
Werknemers willen betrokken worden bij processen. Dan ben je samen verantwoordelijk voor de gang van zaken. Het is hierbij belangrijk dat de verwachtingen helder zijn. Zo weet iedereen waar op gerekend wordt. Dan wordt het ook makkelijker om erop te vertrouwen dat de afspraken in praktijk worden nagekomen. Zo’n 36 procent van de werknemers vindt het belangrijk dat de baas hen vertrouwen geeft.
3. Ondersteunt het team het beste uit zichzelf te halen
Persoonlijke ontwikkeling is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Dat zoeken werknemers ook in hun werk. Werknemers willen – tot een bepaalde hoogte – worden uitgedaagd. Een derde wil dat de leidinggevende aandacht heeft voor zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Met als resultaat potentieel betere én blijere werknemers: win-win, toch?
4. Is empathisch
Niemand wil een botte hark als leidinggevende. Een empathische baas wordt door 32 procent van de werknemers gezien als een krachtige leider. Een makkelijk begin: vraag eens wat vaker hoe het gaat (en vergeet dan niet naar het antwoord te luisteren).
5. Luistert goed
In opvolging van het vorige criterium voor goed leiderschap: luister écht. Klinkt makkelijk, maar blijkt in de praktijk toch een stuk moeilijker. Mensen luisteren uit gewoonte vaak vanuit een oordeel of eigen behoefte. Probeer te luisteren naar de boodschap die de ander brengt en laat elkaar uitpraten. Daarna kun je reageren. Voor alle partijen fijn lijkt ons.
Dit moet je als leidinggevende niet doen
Wat je als baas op de huidige arbeidsmarkt beter niet kunt doen is te veel vasthouden aan hiërarchie. Waar het vroeger heel gewoon was dat de baas op zijn eigen eiland opereerde, ver weg van alle werknemers, wordt dat nu niet meer gewaardeerd. Weg met de apenrots en samen aan de bak. Meer weten over leiderschap? Je leest via de link hieronder meer over zeven inspirerende leiders en hun lessen in leiderschap.