Zo begon de eeuwige rivaliteit tussen Lamborghini en Ferrari
Ferrari en Lamborghini zijn beide succesvolle grondleggers de Italiaanse sportwagencultuur. Niet alleen onder liefhebbers van de supercars is er rivaliteit, ook de fabrikanten willen altijd net iets beter zijn dan de concurrentie. Een korte duik in de historie, naar het ontstaan van de rivaliteit.
Aan de geschiedenis van Ferrari ligt Alfa Romeo ten grondslag. Enzo Ferrari begon in 1923 bij het Milaanse automerk als testcoureur. In 1929 richtte hij Scuderia Ferrari op, toen nog het raceteam van Alfa.
Ferrari was eerder dan Lamborghini
In 1939 werd Ferrari zijn eigen merk, waarna op 2 maart 1947 de allereerste auto werd getoond: de Ferrari 125 S. De Italiaanse fabrikant groeide door als fabrikant van straatauto’s en in de Formule 1. Iets waar Ferruccio Lamborghini – toen nog – enkel van kon dromen.
Ferruccio Lamborghini verdiende zijn geld met het bouwen van tractoren. Zijn eerste fabriek werd in 1949 gebouwd. Binnen enkele jaren was het bedrijf de grootste tractorbouwer van Italië.
Ferruccio kocht een 250 GT
Met zijn verdiende geld kocht hij een Ferrari 250 GT. In een jaar tijd moest hij vier keer terug naar de fabriek voor gebreken, zo luidt het verhaal. Toen Ferrucio terugkwam met een koppelingsprobleem zei Enzo tegen hem: “De koppeling is niet het probleem. Het probleem is dat jij niet weet hoe je met een Ferrari moet rijden en je zelf de koppeling kapot maakt”.
Nadat Ferruccio Lamborghini zijn eigen Ferrari 250 GT verbeterde, begon hij met de bouw van zijn eigen Lamborghini-prototype. De auto hoefde niet technisch extreem geavanceerd te zijn, maar wel foutloos, zo stelde Ferruccio. In 1963 toonde hij zijn eerste auto: de 350 GTV. Een productieversie werd een jaar later al gepresenteerd op de Autosalon van Genève. De rest is geschiedenis.
Inmiddels zijn beide autofabrikanten een icoon binnen de Italiaanse sportwagencultuur. Beide bedrijven zijn druk met de transitie naar elektrische of semi-elektrische aandrijflijnen. Hoewel beide oprichters inmiddels al tientallen jaren overleden zijn, zal ook in het elektrische tijdperk de rivaliteit onder de fabrikanten en liefhebbers voortbestaan. Daarbij zal nooit meer iemand Lamborghini durven onderschatten.
Wat is goedkoper: benzine tanken of je elektrische auto opladen?