Dystopische campagne moet dronken Britten uit Amsterdam weren
Cinema van de hoogste plank! De Gemeente Amsterdam heeft een dystopisch beeld van zichzelf geschetst om dronken Britten te weren uit de hoofdstad. Maar de tenenkrommende reclamecampagne is eerder lachwekkend dan afschrikwekkend.
Voor een rasechte Belgische Amsterdammer die de donkerste dieptes van de Brusselse metro heeft ervaren, is de Nederlandse hoofdstad zo goed als een utopie. Maar volgens de bestuursleden van Amsterdam leven de bewoners onder het juk van een regelrechte politiestadstaat. Let op als je vrijdag gaat borrelen op het Rembrandtplein (toerist!), je kan zo achter de tralies belanden. Voor je het weet heb je een strafblad aan je broek en is die beloftevolle carrière aan de Zuidas door de neus geboord.
Reclamecampagne moet dronken Britten afschrikken
Althans, dat vertekende beeld wil de Gemeente van Amsterdam schetsen voor Britten die van plan zijn een stevig weekendje door te halen in de grachtengordel. In de reclame is te zien hoe een jonge man wordt opgepakt tijdens een nachtje stappen. Na een woordgemeen met de politie belandt de dronkaard in de cel, moet hij een boete van 140 euro aftikken en krijgt hij op de koop toe een strafblad aangesmeerd. Dat ging snel. En nee, dit is geen parodie.
“Kom je naar Amsterdam om naar de kloten te gaan?”, vraagt de reclamecampagne. “Dat is dan een boete van 140 euro, een strafblad en minder vooruitzichten in het leven. Dus naar Amsterdam komen voor een stevig nachtje stappen? Blijf weg.”
Irritante dronken Britten die ervan houden de openbare orde te verstoren, jullie zijn gewaarschuwd! Aan de titel van het reclamefilmpje is wel te zien dat het gaat om een voorlopige versie. De digitale campagne van de Gemeente is specifiek gericht op jonge Britten van 18 tot 35 jaar oud die zoektermen op Google invoeren zoals ‘vrijgezellenfeest’, ‘goedkoop hotel’ of ‘kroegentocht’ in combinatie met ‘Amsterdam’.
Na jarenlange kruistochten om de Nederlandse hoofdstad af te schilderen als toeristenparadijs, wil het bestuur nu komaf maken met de overlast die het deels zelf gecreëerd heeft. Of deze tenenkrommende reclamecampagne daarbij zal helpen, moet nog blijken. Bekijk in ieder geval wat er zou gebeuren mocht Amsterdam door een asteroïde getroffen worden. Dan blijven de toeristen zeker weg.