Duitsland geeft brandstofauto definitieve duw in massagraf
Eventjes leek er serieuze hoop voor de brandstofauto na 2035, maar Duitsland heeft een ommezwaai gemaakt en nu staan voldoende EU-landen achter de deal om traditionele brandstofauto’s helemaal uit te bannen.
Wel gelden er bepaalde uitzonderingen. Voor een brandstofauto op bijvoorbeeld waterstof of e-fuel en exclusieve sportauto’s na 2035 is er ruimte binnen de regels gecreëerd. Maar de meeste experts zien elektrisch rijden als de toekomst en alternatieve brandstoffen in auto’s als net iets te romantische toekomstmuziek.
Duitsland voegt zich bij EU-landen met plan voor 2035
Het verbieden van de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s door de Europese Unie vanaf 2035 kan in ieder geval doorgaan. De EU-landen, ook het tegensputterende Duitsland, hebben vandaag ingestemd met die belangrijke klimaatmaatregel.
Duitsland protesteerde op de valreep dat ook auto’s op duurzame brandstoffen de dupe zouden worden. Maar Berlijn ging in het weekend alsnog om na de verzekering van de Europese Commissie dat zij voor zulke klimaatvriendelijke verbrandingsmotoren, op bijvoorbeeld waterstof, ruimte in de regels maakt. Als het Europees Parlement dat dwarsboomt – geen denkbeeldige gedachte – wil de commissie desnoods een omweg nemen om het alsnog te regelen.
De ommezwaai van Duitsland betekent niet dat alle EU-landen zich nu achter de plannen voor het uitbannen van de brandstofauto scharen. Italië en enkele Oost-Europese lidstaten bijvoorbeeld zijn nog niet tevreden. Maar zonder Duitsland zijn de tegenstanders met te weinig om het besluit tegen te kunnen houden. Dinsdag moeten de klimaat- en energieministers het bij hun overleg in Brussel nog wel bekrachtigen.
Brandstofauto niet helemaal dood
Volkswagen laat weten blij te zijn met de afspraken omdat die ruimte bieden voor speciale voertuigen. Het Duitse autoconcern noemt bijvoorbeeld noodvoertuigen en modellen die in kleine aantallen worden gebouwd als voorbeeld, zoals de Porsche 911. Dat model is Volkswagen-dochter Porsche namelijk niet van plan om in een elektrische variant te gaan bouwen. Volkswagen laat wel weten verder van plan te zijn in te blijven zetten op de elektrificatie van zijn modellengamma.
Ook Ferrari-topman Benedetto Vigna verwelkomde het akkoord van de EU-landen. De Italiaanse maker van sportwagens heeft daardoor “meer vrijheid voor zijn productieschema”. Ferrari maakt al plug-inhybrides en wil 2025 ook zijn eerste volledig elektrische auto op de markt brengen. Maar tegelijkertijd verzette het bedrijf zich samen met branchegenoten tegen de eis om vanaf 2035 alleen nog elektrische auto’s te maken. Voor echte sportwagens zou dat te beperkend zijn.