Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Geld & Carrière 30 okt 2024
Leestijd: 2 minuten

Zo misleidt Kruidvat je met producten die altijd in aanbieding zijn

De Consumentenbond zet zijn kruistocht tegen oneerlijke aanbiedingen voort. In hun vorige editie ontmaskerden ze Jumbo als meest oneerlijke supermarkt. Nu zijn drogisterijen als Kruidvat en Etos aan de beurt. Die lichten ons massaal op met producten die zogenaamd een enorme korting hebben, maar helemaal niet goedkoop zijn.

We hadden altijd al het gevoel dat er iets niet klopte. Elke keer dat we een Etos of Kruidvat binnenstapten, bleek het halve assortiment in de aanbieding. Gaat zo’n tent niet failliet als je zoveel spullen voor de helft van de prijs verkoopt? Maar toch: vragen stellen deden we nooit. We prezen ons gelukkig en sloegen voor een heel jaar aan tandpasta in. Nu blijkt dat dit vooral voor de drogisterij een goede deal was, ondanks de hoge (nep-)korting.

Consumentenbond ontmaskert nepkorting bij Kruidvat en Etos

In de nieuwste editie van de Consumentengids worden de verdachte kortingen van drogisterijen onder de loep genomen. Zij kwamen tot de conclusie dat een gemiddeld product bij een drogisterij 45% korting heeft. Deze kortingspercentages zijn de afgelopen jaren fors toegenomen, terwijl de prijzen eveneens stegen. Een tamelijk absurde situatie, als je erover nadenkt.

Drogisterijen verdedigen hun aanbiedingenstrategie door te zeggen dat dit is wat de consument wil. We kopen bijna alleen maar producten met korting en dus geeft men ons deze korting. Of die nu ergens op slaat of niet.

Supermarkten doen mee met het circus

De Consumentenbond deed onderzoek naar drie producten: shampoo, zonnebrandcrème en deodorant. Gedurende de zomermaanden waren deze constant in de aanbieding. Niet alleen bij drogisterijen Trekpleister, Kruidvat en Etos. Ook de supermarkten deden aan het circus mee.

De ene week kreeg een fles L’Oréal Elvive 50% korting, de week erna 1+1 gratis en de derde week 3 voor 10 euro. Daarna begint de cyclus vrolijk opnieuw. Kijk je echter online, dan zijn al deze producten veel goedkoper te vinden. Zelfs als je ze vergelijkt met een ‘1+1 gratis’ aanbieding.

Het volk krijgt wat het wil

Na het lezen van het artikel van de Consumentenbond rijst de vraag waar we met zijn allen mee bezig zijn. Het volk wil korting, dus steeds meer producten krijgen korting. Ondertussen verandert er niks met de prijs. Laten we gewoon weer normaal doen, net als de Duitsers. Hier is niks in de aanbieding, maar alles goedkoop. Manners liet onlangs nog zien hoeveel geld je bespaart als je naar Duitsland rijdt om inkopen te doen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.