Opzij Max Verstappen! Hier is Drive to Survive: Tour de France
Netflix wil de succesformule van Drive to Survive een nieuw fietsjasje aantrekken. Het format van de populaire serie moet de basis vormen van een nieuwe docureeks over de Tour de France. Opzij Max Verstappen!
Hetzelfde team achter het stuur van Drive to Survive, Box to Box Films, mag nu ook een serie over wielrennen in goede banen leiden. Het voorlopig naamloze project van Netflix werd opgenomen tijdens de Tour de France van dit jaar. En laat dat nou toevallig één van de meest spraakmakende en onvoorspelbare grote rondes uit de recente geschiedenis zijn.
Gelukkig moeten we dus niet lang op onze honger blijven zitten. Tijdens de voorstelling van de Tour de France van 2023 maakte de organisatie bekend dat de nieuwe Drive to Survive-serie al in de eerste helft van volgend jaar op Netflix te streamen zal zijn. Elke aflevering van de achtdelige reeks zal om en bij de 45 minuten duren.
Drive to Survive: Tour de France
Volgens de doorgaans goed ingelichte wielerwebsite Bikeradar zou de titel van het project de naam Ride to Survive dragen. Geen slechte keuze in ieder geval, maar dat is dus nog onder voorbehoud.
Wel kunnen we je vertellen dat het geen toeval is dat Netflix dezelfde makers onder de arm heeft genomen die de hitserie over de Formule 1 hebben ontwikkeld. Drive to Survive is een ontegensprekelijk schot in de roos en heeft zelfs Amerikanen warm gemaakt voor de overwegend Europese motorsport. Sterker nog, onderzoek heeft aangetoond dat de interesse voor de Formule 1 dankzij de serie razendsnel is toegenomen.
Wielrennen is eveneens zo’n ondergewaardeerde racesport waar drama, spanning en kleurrijke figuren de ingrediënten kunnen zijn van een boeiend spektakelstuk. Netflix hoopt dat de fietsende versie van Drive to Survive niet alleen wielerfans pur sang zal aantrekken, maar dus ook het grote publiek. De Tour de France zorgt hoe dan ook voor een interessant portret achter de schermen van een sportwereld die vaak te kampen heeft gehad met een gebrek aan transparantie (lees: doping). Wielrennen heeft daardoor in het begin van de eeuw veel fans verloren en zoals je grootmoeder altijd zegt: vertrouwen komt te voet maar gaat te paard.
Imagoverandering voor het wielrennen
Nochtans is de sport de laatste jaren een imagoverandering ondergaan. Jonge veulens als Mathieu van der Poel, Tadej Pogačar en Remco Evenepoel hebben in sneltempo de teugels overgenomen van charmismaloze oude bokken zoals Christopher Froome. En ook de behouden strategieën van weleer hebben plaatsgemaakt voor een open koersvizier met lange aanvallen en talloze demarrages tot gevolg. De Drive to Survive-dollars die in het verschiet liggen, zouden wel eens de laatste duwtjes in de rug kunnen zijn die de wielersport nodig heeft om écht internationaal door te breken.
Ook teams zoals het Nederlandse Jumbo-Visma die met Jonas Vingegaard de winnaar in de rangen had, zijn zich bewust van het potentieel. In totaal deden acht Worldtour-ploegen mee aan de Netflix-opnames tijdens de Tour de France van 2022.
- AG2R Citroën Team
- Alpecin-Fenix
- Bora-Hansgrohe
- EF Education-EasyPost
- Groupama-FDJ Cycling Team
- Ineos Grenadiers
- Team Jumbo-Visma
- Team Quick-Step Alpha Vinyl
Elke wielerploeg kreeg een eigen cameracrew om het reilen en zeilen tijdens de Tour de France achter de schermen vast te leggen. Daarvoor in ruil werd een relatieve peulenschil van 50.000 euro betaald per team. Maar de ploegbazen beseffen maar al te goed, dat als de nieuwe Drive to Survive-serie van Netflix even succesvol blijkt als zijn grote broer, het bedrag astronomische proporties kan aannemen voor volgende seizoenen. Een win-win voor zowel de wielersport als de doorsnee liefhebber van een boeiende serie.
De bus van Jumbo-Visma
Was je trouwens al op de hoogte dat Drive to Survive ondanks kritiek nog twee seizoenen doorgaat? En heb je al eens een kijkje genomen in de splinternieuwe bus van Jumbo-Visma?