Drive to Survive: Formule 1-hit Netflix opnieuw in opspraak na onderzoek
Netflix-hit Drive to Survive is opnieuw in opspraak geraakt. Ditmaal niet om aangedikte, of zelfs verzonnen verhaallijnen, maar om een veel serieuzer probleem in de Formule 1.
STOP, een waakhond van de tabaksindustrie, trekt aan de bel nadat het samen met journalisten van researchplatform Formula Money onderzoek heeft gedaan naar tabaksadvertenties in de Formule 1 en het vierde seizoen van Drive to Survive. De bevindingen zijn niet best: “In totaal is ruim 18,3 miljoen uur aan beeldmateriaal gestreamd dat tabaksgerelateerde content bevatte.”
Slinkse reclame in de Formule 1
Hoewel directe reclame voor tabaksfabrikanten al sinds 2006 verboden is in de Formule 1, sluipen de advertenties van grote tabaksmerken zoals Philip Morris International en British American Tobacco toch op slinkse wijze op de beeldschermen van miljoenen Formule 1-fans. Volgens de onderzoekers gebeurde dit in Drive to Survive bijvoorbeeld door het tonen van historische beelden, toen de raceauto’s nog gedrapeerd waren in belettering van tabaksfabrikanten.
De onderzoekers stellen zelfs dat in de helft van alle afleveringen van seizoen vier van Drive to Survive, branding van tabaksfabrikanten al in de eerste minuut zichtbaar was. In het geval van British American Tobacco was de reclame niet eens subtiel. In 13 van de 22 races in 2022, was er op de Formule 1-wagens van McLaren ‘Vuse’ of ‘Velo’ te lezen. Dit zijn de e-sigaretten en nicotinezakjes van het tabaksmerk.
STOP en Formula Money nemen het de internationale motorsportfederatie FIA kwalijk dat het dit nog altijd toelaat. Met name het feit dat Drive to Survive een nieuwe, jongere doelgroep bereikt, is zorgelijk volgens de partijen.
Waarom Formule 1-auto’s vandaag extreem kleine motoren hebben
“Het is belangrijker dan ooit dat de Formule 1 nu eindelijk stopt met het aanwakkeren en instandhouden van verslavingen. Alle vormen van tabaksreclame moeten meteen stoppen. Overheden van landen waar de races wordt gehouden of uitgezonden, zouden druk uit kunnen oefenen”, schrijft STOP. “Worden deze reclames geen halt toegeroepen, dan loopt elke nieuwe fan het risico een doelwit voor de tabaksindustrie te worden.”