Je Tesla draadloos opladen? Dat gaat nog dit jaar werkelijkheid worden
Het bedrijf WiTricity heeft aangekondigd met een systeem te komen waardoor jij je elektrische auto, bijvoorbeeld een Tesla, draadloos kan opladen. Eind 2022 willen ze al gaan beginnen met een testfase.
‘Gewoon parkeren en opladen’, laat het bedrijf in een persbericht weten. Hoewel dit heel eenvoudig klinkt, zou dergelijk systeem revolutionair zijn voor de autobranche.
Ook bestaande elektrische auto’s draadloos opladen
Andere merken zijn ook al druk bezig met onderzoek naar de haalbaarheid en vraag naar het draadloos opladen van elektrische auto’s. “Ons onderzoek heeft aangetoond dat consumenten hun EV’s draadloos willen opladen”, zegt Alex Gruzen, CEO van WiTricity.
Het bedrijf hield zich tot nu toe bezig met auto’s vanuit de fabriek draadloos oplaadbaar maken. “Hiervan worden de eerste voertuigen in Azië gelanceerd”, zegt de CEO. “Nu willen we onze WiTricity Halo-oplaadoplossing aanbieden aan klanten die hun EV al hebben gekocht.”
Even snel als thuis laden
De Halo is dus aftermarket te installeren in je elektrische auto en kan tot maximaal 11 kW draadloos opladen. Een stuk trager dan je – in praktijk – aan een publieke laadpaal met bijvoorbeeld een Tesla haalt, maar gelijk aan wat veel huishoudens thuis kunnen laden met een eigen paal.
Het draadloze systeem werkt via magnetische resonantie onder leiding van ingewikkelde randsystemen en software. Het is te vergelijken met het draadloos opladen van je telefoon. Als test heeft WiTricity een Tesla Model 3 uitgerust met het systeem. De elektrische auto laadt in minder dan 6 uur volledig draadloos op. De ingenieurs zijn nu ook bezig om de Ford Mustang Mach-E van draadloos opladen te voorzien.
Naast Tesla’s ook handig voor autonome robots
Naast auto’s is de techniek voor meer ontwikkelingen van belang. “Vooruitgangen zoals het dynamisch opladen van bewegende voertuigen en het opladen van autonome robots en voertuigen zonder menselijke tussenkomst zijn allemaal afhankelijk van de technologie”, laat het bedrijf weten.
Meer details over het draadloze systeem en welke elektrische auto’s je met een aftermarket-upgrade draadloos op kan laden, worden later dit jaar bekend. Amerikanen kunnen zich alvast voor het bètaprogramma registreren, de eerste draadloze laadpalen zullen waarschijnlijk in Massachusetts verschijnen. Hier is het bedrijf gevestigd. Over eventuele uitrol van het project buiten Amerika, zegt het bedrijf nog niets.