Dit verdient de overheid aan massaal appende verkeersgebruikers
Het aantal boetes in het verkeer neemt fors toe, met name door telefoongebruik. We rekenen even voor je uit voor hoeveel de overheid binnen harkt. En dit artikel moet je dus niet lezen achter het stuur.
Om daarachter te komen kijken we naar cijfers van afgelopen jaar. In totaal werden er 8.153.043 verkeersboetes uitgedeeld in 2022, waarvan het overgrote deel voor snelheidsovertredingen. Een stijging van 1,6%. Vooral het aantal boetes door telefoongebruik achter het stuur is toegenomen. Het zijn behoorlijk veel boetes en daar komt nog eens bij dat de boetebedragen in Nederland over het algemeen niet mals zijn.
685 miljoen euro aan verkeersboetes
Zo kost een ritje door het rode licht je 280 euro, betaal je voor een belletje achter het stuur 380 euro en een ongegronde pitstop op een parkeervak voor gehandicapten kost je zelfs 440 euro. Gemiddeld kostte een verkeersboete in 2022 echter iets minder: 84 euro.
Doen we 84 euro maal 8.153.043, dan komt daar een niet misselijk bedrag van bijna 685 miljoen euro uit. Bijna 30 procent van de winst die Ahold Delhaize afgelopen jaar boekte. In dat perspectief valt het graaigedrag van de overheid dan wel weer mee. Bovendien zijn veel verkeersboetes, zoals de bekeuringen voor het vasthouden van een telefoon en door rood rijden, terecht zo hoog. Deze overtredingen veroorzaken namelijk de nodige ongelukken.
Ook fietsers spekken de staatskas
Overigens zijn het niet alleen autobestuurders die de staatskas spekken. Afgelopen jaar werden ruim 53.000 fietsers op de bon geslingerd voor het vasthouden van een mobiel. Een flinke stijging ten opzichte van het jaar ervoor, toen waren het er nog minder dan 46.000. Als fietser kost deze verkeersboete je geen 380 euro, maar ‘slechts’ 150 euro. Desalniettemin leverden appende fietsers de overheid bijna 8 miljoen euro op. Dat is nog meer dan de meest actieve flitspaal van Nederland.