Dit kosten simpele onderdelen van de peperdure Ferrari LaFerrari
De Ferrari LaFerrari is een van de duurste modellen die de afgelopen jaren uit Maranello is gekomen. Maar hoeveel kosten simpele onderdelen van de peperdure hypercar?
Wat als je bijvoorbeeld een kras rijdt op de bumper van je LaFerrari? Kost dat je net zoveel als een Porsche 911-bumper of moet je een tweede hypotheek afsluiten om de schade te dekken?
Nieuwprijs van de Ferrari LaFerrari
Vergeet niet dat een LaFerrari nieuw al ruim 1 miljoen euro kostte. Inmiddels betaal je voor een occasion (als je er al een kunt vinden) gemakkelijk het drie- of zelfs viervoudige. De meeste Ferrari-eigenaren zullen dus wel voorzichtig rijden in het bijna 1.000 pk sterke hypercar.
Van het totale aantal Ferrari-bezitters in Nederland, hebben slechts acht mensen een LaFerrari. Als een van hen toch een bumper aan gort rijdt, dan is er gelukkig nog EuroSpares, een bedrijf dat originele onderdelen levert voor verschillende exclusieve auto’s, waaronder de LaFerrari.
Dure onderdelen
Goedkoop zijn deze onderdelen allerminst, zo blijkt. Een complete voorbumper kost ruim 26.000 euro. Opvallend genoeg is een bumper geschikt voor Amerikaanse Ferrari LaFerrari-modellen 9.000 euro duurder. Onherstelbare stoeprandschade aan een wiel? Dan mag je bijna 5.000 euro lappen… Pér velg! Dat is niet mals. Toch kan het nog gekker. Een complete koolstofvezel monocoque kost maar liefst 730.000 euro.
Maar hoe ziet een simpele beurt eruit? Remblokken rondom vervagen kost je zo’n 4.000 euro en een enkele remschijf kost zo’n 3.000 euro, wat goedkoper is dan een remschijf van Max Verstappens privéauto. Voor een oliefilter betaal je een relatief bescheiden 72 euro en een nieuw luchtfiltertje kost je 143 euro. Maak bij het verwisselen daarvan niet per ongeluk de carbon afdekplaat van de luchtinlaat kapot. Deze kost maar liefst 2.500 euro. En de V12 heeft er natuurlijk zowel rechts als links een.