Disney+ gaat sneller Netflix verslaan dan je denkt, maar wat zegt dat?
Disney+ gaat binnen enkele jaren Netflix inhalen, als we de gereputeerde analisten van Ampere Analytics moeten geloven. Maar die cijfers vertellen niet het hele verhaal.
Disney+ heeft de industrie op zijn kop gezet. De streamingdienst leek bij voorbaat al kansloos, gezien de enorme voorsprong van Netflix. Ja, een tweede plek leek voor de hand te liggen, maar de grote rode N inhalen was onmogelijk, zo concludeerde menig analist in 2019.
Disney+ gaat Netflix achterna
Tot de achtbaanrit van start ging. In de eerste 24 uur scoorde Disney+ meer abonnees dan men voor het eerste jaar durfde te hopen. En die trend hield aan. Nu heeft de streamingdienst al meer abonnees dan de hoge piefen van Disney als doel hadden gesteld voor 2024 (!).
Sterker nog, het bedrijf krijgt Netflix in zijn vizier. Dat is niet alleen het marketingverhaal van Disney zelf. Volgens Richard Broughton van Ampere Analysis gaat Disney+ namelijk binnen twee of drie jaar Netflix inhalen.
De teller van Netflix staat op het moment van schrijven op 203.7 miljoen abonnees. Disney+ is de 100 miljoen net gepasseerd. Een flink gat.
“Disney + heeft duidelijk een van de snelste groeicijfers van een video-on-demand-abonnementsservice ooit neergezet; een pluim voor hen omdat ze zich zo snel als een wereldwijde speler hebben gevestigd, ” aldus Broughton. “Hoewel Disney + nog maar half zo groot is als Netflix, heeft het die mijlpaal bereikt op een ongekend tempo.”
Twee tot drie jaar
Ampere Analytics verwacht dat de streamingdienst in 2024 in zal halen. Daarmee duurt het dus nog drie jaar voor Disney de op één na grootste streamingdienst ter wereld wordt. Netflix blijft nog de nummer één tot 2025, zo voorspellen de analisten. Waarom dan die twee tot drie jaar? Omdat de Walt Disney Company ook de streamingdiensten ESPN+ en Hulu in handen heeft.
In de Verenigde Staten worden die zelfs gebundeld. Als je die bij elkaar optelt kan Disney al in 2023 of 2024 Netflix passeren. Ampere verwacht dat Disney eind 269 miljoen abonnees aan zich heeft weten te binden, terwijl Netflix met een nipte voorsprong uitkomt op 269 miljoen. Een jaar later zijn de rollen omgedraaid: dan hebben de streamingdiensten van Disney naar verwachting 295 miljoen abonnees, en moet Netflix het met 279 miljoen doen.
Alles draait om content
Neem dergelijke cijfers echter met een flinke korrel zout. De grove tijdlijn zal ongetwijfeld kloppen, maar in de praktijk zijn er een hoop onzekere factoren. Uiteindelijk draait alles om content. Originals waarvoor abonnees ook daadwerkelijk abonnee blijven. Al is dat juist een vlak waarop Disney de meeste potentie heeft, dankzij de vrachtlading aan megafranchises die het bedrijf in huis heeft maar nog amper zijn benut.
“Het gaat om kwaliteit boven kwantiteit”, aldus Broughton. “De andere hebben volume, Disney vertrouwt op de kwaliteit van zijn merken. Het heeft shows en films die mensen, fans, vinden dat ze gezien moeten hebben. ”
Medeoprichter Netflix reageert
Het lijkt duidelijk: het is eerder een vraag van wanneer, dan of Disney Netflix in gaat halen. Althans, wat abonnementscijfers betreft. Die vertellen namelijk niet het hele verhaal.
Een medeoprichter van Netflix heeft al op dit nieuws gereageerd, met onder andere de kanttekening dat Disney+ veel minder per abonnee verdient dan Netflix. Dat komt mede doordat een groot deel van de Disney+-abonnees uit India komt, waar je veel minder voor een abonnement betaalt dan in bijvoorbeeld Nederland. Disney verdient op dit moment gemiddeld 4 dollar per gebruiker en Netflix ongeveer 10 dollar.
Zijn visie op de inhaalrace van Disney+ kun je lezen in dit artikel:
Medeoprichter Netflix deelt verrassende visie op explosieve succes Disney+