Disney+ schiet onverwachte mijlpaal voorbij en richt vizier op Netflix
Het idee dat Disney+ nooit meer Netflix in kan halen, is ondertussen achterhaald. En hoe! Zelfs de hoge piefen van Disney verwachtten dat de streamingdienst na vijf jaar tussen de 60 en 90 miljoen abonnees zou hebben.
Dan hebben we het over 2024. Die aantallen waren volgens analisten destijds al veel te optimistisch. Tot The Mandalorian kwam, en Disney+ opeens door het dak ging.
Disney+ gaat door het dak
Op 2 januari 2021 stond de teller al op 94 miljoen abonnees. De streamingdienst heeft nu dus al meer abonnees dan het meest optimistische target voor 2024. Daarmee wordt de lijn doorgezet van de eerste 24 uur dat de dienst beschikbaar was: toen harkte Disney+ meer abonnees binnen dan men in het eerste jaar hoopte te behalen.
Ondertussen is het maart, en hebben we de eerste Marvel Studios-serie achter de rug. Dan hebben we het natuurlijk over WandaVision. Daarvan komt komende vrijdag een kijkje achter de schermen uit, en volgende week gaat alweer de volgende Marvel-show van start: The Falcon and the Winter Soldier.
Ondertussen komt de Originals-machine flink op gang. Sterker nog, Frozen 2-opvolger maakte afgelopen week door de pandemie zijn debuut op Disney+.
Nog ambitieuzere investeringen
Het resultaat? Disney+ is nu officieel de mijlpaal van 100 miljoen abonnees voorbij. Dat heeft CEO Bob Chapek bekendgemaakt tijdens een meeting met aandeelhouders.
“Het enorme succes van Disney Plus heeft ons geïnspireerd om nog ambitieuzer te zijn en om onze investering in de ontwikkeling van hoogwaardigecontent aanzienlijk te verhogen”, aldus Chapek in een persbericht. “We hebben ons zelfs ten doel gesteld meer dan 100 nieuwe titels per jaar, waar Disney Animation, Disney Live Action, Marvel, Star Wars en National Geographic ook onder vallen.”
Om het momentum in stand te houden, herhaalde Chapek dat Disney’s “direct-to-consumer-activiteiten de topprioriteit van het bedrijf zijn, en dat onze robuuste pijplijn van inhoud de groei zal blijven stimuleren.” Volgens insiders zullen er steeds meer grote films rechtstreekt op de streamingdienst verschijnen.
Special effects slaan toe: Hollywood-icoon gaat na 64 jaar met pensioen
Niet elke abonnee is even veel waard
Disney+ is echter wel een goede les dat niet elke abonnee hetzelfde is. Afgelopen december bevestigde Disney-CFO Christine McCarthy dat 30 procent van alle abonnees afkomstig is van Disney+ Hotstar. Dat is de Indiase versie van de streamingdienst, waar men veel minder dan in bijvoorbeeld Nederland betaalt voor een abonnement. Iets wat Netflix-baas van investor relations Spencer Wang afgelopen januari maar al te graag benadrukte.
Je kunt er echter niet omheen dat Disney+ in één klap een gevaar vormt voor Netflix. Iets wat twee jaar geleden allesbehalve voor de hand lag. Netflix schoot eind vorig jaar de 200 miljoen abonnees voorbij, maar dat is opeens niet meer onbereikbaar voor Disney. Zeker gezien het bedrijf dus nog veel meer hoogwaardige Originals gaat maken.
De consument wint
Zolang wij als consumenten daardoor alleen maar meer series als The Mandalorian en WandaVision krijgen, iets wat Bob Chapek heeft bevestigd, dan kunnen we die plottwist alleen maar toejuichen.
Duel of the Fates: je kunt nu alsnog geschrapte Star Wars-film beleven