Komen er advertenties op Disney+? CEO schept duidelijkheid
HBO Max introduceerde onlangs een goedkoper abonnement met reclame. Analisten verwachten ook dat Netflix daarvoor zal kiezen in de toekomst. Maar Disney+ dan? Disney-CEO Bob Chapek doet een boekje open.
Netflix is de afgelopen jaren flink in prijs gestegen. Je betaalt al snel 13,99 euro per maand om in 4K te kunnen streamen. Disney+ en Amazon Prime Video vragen daar ‘slechts’ 8,99 euro en 2,99 euro voor.
Disney+ haalt Netflix in
Een flink gat. Voor Disney en Amazon is het één van de weinige manieren om de gigantische voorsprong van Netflix enigszins behapbaar te maken, terwijl er nog te weinig originele content is om abonnees weg te lokken.
Een flink lagere prijs plus Originals als The Mandalorian en Fleabag zijn dan hopelijk genoeg. Disney+ slaagt er nog in ook: de streamingdienst zal volgens analisten binnen enkele jaren Netflix inhalen als het om aantal abonnees gaat.
En de omzet dan?
Met de nadruk op aantal. Disney heeft vooral veel abonnees in India, waar het bedrijf per abonnee veel minder omzet binnenharkt door lagere prijzen. Maar de prijs opschroeven zal waarschijnlijk juist ten koste gaan van de groei waardoor aandeelhouders zo enthousiast zijn.
Er is echter een ander pad. Een manier om zowel de omzet omhoog te schroeven en nog meer abonnees te scoren. Het is wat HBO Max al in Amerika is gaan doen, en Hulu ook: reclame toevoegen.
Deze 32 films, series en docu’s verschijnen nog deze maand op Netflix
HBO Max kiest voor reclame
Bij HBO Max is er een extra tier toegevoegd, een goedkoper abonnement. Het addertje onder het gras? Soms krijgen de gebruikers advertenties te zien. Net zoals je op bijvoorbeeld YouTube gewend bent.
Er zijn al analisten die voorspellen dat Netflix ook uiteindelijk voor die route zal kiezen. Dat zou een bittere pil zijn: je betaalt als abonnee al een fors bedrag per maand vergeleken met andere diensten, en dan krijg je nog last van advertenties ook. Zuur.
Disney-CEO doet boekje open
Voorlopig wil Netflix er echter nog niet van weten. Maar hoe zit het dan met Disney+? Disney-CEO Bob Chapek was afgelopen week te gast bij een conferentie van een Zwitserse bank, Credit Suisse.
De managing director van Credit Suisse had een simpele vraag voor Chapek: is Disney van plan om een goedkoper abonnement aan te bieden met advertenties, net zoals HBO Max?
Het antwoord van Chapek luidde als volgt: “We evalueren altijd opnieuw hoe we over de hele wereld naar de markt op gaan, maar we hebben nu geen plannen om dat te doen. We zijn blij met de modellen die we nu hebben”, aldus Chapek. “We zullen ons niet beperken en nergens nee tegen zeggen. Maar daar hebben we op dit moment geen plannen voor.”
Deur blijft open
Duidelijk antwoord. Schrik er ook niet te veel van dat Chapek de deur open houdt. CEO’s van megabedrijven als Disney weten (vaak) wel beter dan ergens resoluut nee op te zeggen, om een jaar later alsnog beschaamd het tegenovergestelde te verkondigen.
Doug Mitchelson, degene die de vraag stelde, had echter nog een interessant punt. Disney is al jarenlang de uitbater van Disney Channel. Precies: een televisiezender waarop reclame tussen de uitgezonden series door te zien is. Consumenten zijn dus gewend voor Disney-content te betalen én reclame te moeten slikken.
Prijsstijging Disney+ loont
Chapek ziet er op dit moment echter geen reden toe. Disney+ kan niet alleen nog keihard groeien met originele content, maar ook door de huidige prijzen omhoog te schroeven. De prijsstijging van eerder dit jaar zorgde volgens de CEO voor ijzersterke resultaten:
“We zijn gelanceerd tegen een zeer aantrekkelijke prijskwaliteits-verhouding, ” aldus Chapek. “De eerste prijsverhoging in de eerste zestien maanden heeftonlangs plaatsgevonden en daarna hebben we geen significant hoger abonnees-verloop gezien.”
Oftewel, het verloop van abonnees nam ondanks de prijsstijging niet toe, iets waar veel aandeelhouders en analisten wel bang voor waren. Meer omzet dus. Daarmee zit Disney+ op het moment van schrijven in een zeer gunstige positie, met nog veel kansen om door te groeien en meer te verdienen.
HBO Max: groot contrast
HBO Max werd juist met veel fanfare gelanceerd in de Verenigde Staten, zonder al te veel succes. Ondanks het grote aantal blockbusters dat er direct op te streamen was viel de groei in abonnees ontzettend tegen. Tuurlijk, de The Mandalorian van het bedrijf, de aankomende Game of Thrones-spin-offs, zitten nog in de pijplijn. Alles kan nog veranderen. Maar de context waarin gekozen is voor een goedkoper abonnement met reclame is veel penibeler.
Netflix duikt in game-streaming
Netflix kampt daar daarentegen wel met teruglopende groei, na zoveel jaar. Naar verluidt wil het bedrijf gaan verbreden door de gamesindustrie in te stappen, zoals je hier kunt lezen. Disney hoeft voorlopig nog geen gekke dingen te doen.