Blauwdruk ligt klaar: Disney-CEO overweegt advertenties op Disney+
Het fijne aan streamingdiensten zoals Disney+ is dat je je favoriete series en films kunt kijken, zonder reclame. Daar kan echter zomaar verandering in gaan komen, zo blijkt uit opmerkingen van Disney-CEO Bob Chapek.
Netflix is door de jaren heen een stuk prijziger geworden. Disney+ en Amazon Prime Video zijn nog vrij nieuw, vooral in de internationale markt. Zij proberen rap marktaandeel te veroveren met lagere prijzen. Prime Video kost zelfs slechts 2,99 euro per maand.
De toekomst van Disney+
Het kan nog goedkoper, zo bleek deze week. Netflix gaat in Kenia een gratis abonnement testen, met een aantal grote beperkingen voor gebruikers.
Maar goed, dat is vooral een manier om de conversie naar betaalde abonnementen te verhogen. Ook Disney+ en Prime Video zullen naar verwachting prijsstijgingen gaan doorvoeren als ze een groter marktaandeel in handen hebben. Disneyâs streamingdienst werd eerder dit jaar al duurder, ook in Nederland.
Hulu: blauwdruk voor Disney+
Er zijn echter ook alternatieve routes. Bijvoorbeeld het introduceren van advertenties. Sterker nog, daarvoor heeft Disney al een succesvolle blauwdruk liggen.
Dan hebben we het over Hulu, een streamingdienst die niet in Nederland actief is, maar wel tot de stal van Disney behoort. De Originals die het bedrijf in Amerika op Hulu zet kregen we tot nu toe gelukkig grotendeels gewoon op Disney+ te zien. Denk aan de recente special over Paul McCartney, of de stop-motion Marvel-serie M.O.D.O.K.
Het opvallende aan Hulu is dat de streamingdienst een abonnementsoptie met advertenties heeft. Abonnees betalen dan ongeveer de helft van wat ze normaal betalen, maar krijgen wel advertenties van derden te zien in de apps. Een zet die volgens analisten een zeer lucratief succes is.
De logische vervolgvraag is dan duidelijk: gaat Disney-CEO Bob Chapek die strategie ook naar zijn andere grote streamingdienst brengen? Dan hebben we het uiteraard over Disney+.
Daar werd de 61-jarige CEO naar gevraagd tijdens de Goldman Sachs 30th Annual Communacopia Conference. Een conferentie waarvan je de naam snel weer mag vergeten.
Scoren met advertenties
Daar legde hij het succes van Hulu uit: âIk denk dat wat Huluâs strategie drijft, de combinatie van geweldige inhoud is die veel aandacht trekt en veel belangstelling en veel kijkers binnenhaalt,â legde hij uit.
âMaar tegelijkertijd hebben we echt geavanceerde modellering en technologie waarmee onze adverteerders precies kunnen targeten op wie ze willen, wanneer ze willen en hoe ze willen. â
Geen one-size-fits-all
Dan denk je: tijd om dat succesverhaal ook naar Disney+ te brengen. Zo simpel is die beslissing echter niet, zo benadrukt Chapek: âNou, als je het hebt over de uitbreidbaarheid naar onze andere platforms, dan denk ik dat het belangrijk is om te beseffen hoe verschillend de doelgroepen van de verschillende platformen zijn.â
Chapek vervolgde: âDisney+ heeft bijvoorbeeld veel kinderen die ernaar kijken, en de bereidheid voor ons om reclame op iets als Disney+ te overwegen zou heel anders zijn dan op een Hulu. Dus nogmaals, het draait om die individuele, geen one-size-fits-all-aanpak die we over de hele wereld per case bekijken.â
âEn dan beoordeel je: waar hebben we die mogelijkheid? Waar hebben we die mogelijkheid niet? En hoe verandert dat in de loop van de tijd als we kijken naar het combineren van dingen of als we Ă la carte alles gescheiden houden?â
âEn dus is dit alles kneedbaarâ, concludeerde hij. âNogmaals, het is nu zachte klei. En we zijn erg blij met wat we zien met getargete advertenties op Hulu.â
Voorlopige conclusie
Advertenties op Disney+ zijn dus absoluut een optie, maar voorlopig is een dergelijke extra abonnements-optie nog niet aan de orde. De kersverse CEO herhaalde nogmaals hoe blij hij is met het huidige businessmodel van Disney+.
Dat kan echter zomaar veranderen: âMaar dat wil niet zeggen dat we niet in de toekomst gaan kijken naar bredere mogelijkheden voor meer getargete advertenties op onze platforms.â De propositie dat adverteerders breder binnen het complete imperium van Disney kunnen adverteren, is een haast onweerstaanbare. Bijna een no-brainer, vanuit een commercieel perspectief.
Voorlopig zit de groei er nog goed in, en wordt Disney+ in november uitgerold naar Zuid-Korea, Hong Kong en Taiwan. Het succes van Huluâs advertentiemodel en de opmerkingen van Chapek maken echter duidelijk dat de introductie van advertenties op Disney+ echter waarschijnlijker is dan we dachten. Voorlopig kun je gelukkig nog zonder advertenties streamen.