‘Disaster Girl’ verkoopt haar meme als NFT en loopt flink binnen
Zoë Roth, beter bekend als ‘Disaster Girl’, heeft haar welbekende meme verkocht als NFT voor ruim 400.000 euro. Het is niet de eerste meme die tienduizenden of zelfs nog meer keiharde euro’s oplevert.
Wie kent de meme van ‘Disaster Girl’ niet? Het kleine meisje dat grijnst naar de camera terwijl op de achtergrond een huis afbrandt. Inmiddels is het kleine meisje, genaamd Zoë Roth, opgegroeid en heeft ze eindelijk eeen slaatje kunnen slaan uit de populariteit van de foto die haar vader in 2005 maakte. Roth heeft de originele foto namelijk verkocht als NFT en dat heeft haar maar liefst 180 Ether opgeleverd, dat is momenteel zo’n 412.000 euro waard.
Disaster Girl gebruiken om studieschuld te betalen
Aan de New York Times vertelt de inmiddels 21-jarige vrouw dat ze het geld gaat gebruiken om haar studieschuld af te betalen. De rest zal ze doneren aan het goede doel. Net als bij veel andere NFT’s, behouden Zoë en haar vader David Roth de rechten. Ook zal Zoe elke keer dat de NFT verkocht wordt 10 procent van de koopsom verdienen.
Het is natuurlijk enorm slim om je internet fame te gebruiken om geld te verdienen. Roth is dan ook niet de eerste die haar meme heeft verkocht als een NFT. Chris Torres creëerde Nyan Cat en verkocht een NFT van de regenboogkat voor bijna 500.000 euro. Daarna hielp hij Kyle Craven – beter bekend als Bad Luck Brian – 30.000 euro te verdienen met zijn meme. Ook Laina Morris – Overly Attached Girlfriend – verdiende grof geld met haar meme, toen ze die deze maand verkocht. Iemand legde er maar liefst 340.000 euro voor neer.
Wie is de koper?
Je vraagt je misschien af wie er in hemelsnaam ruim 400.000 euro neerlegt voor een foto van ‘Disaster Girl’. Gelukkig hebben we het verlossende antwoord: een muziekstudio in Dubai, genaamd 3F Music. De muziekstudio heeft blijkbaar diepe zakken, want ze kochten al eerder dure NFT’s, zoals Overly Attached Girlfriend en een column van de New York Times voor 460.000 euro.
Waarom een muziekstudio zoveel geld zou neerleggen voor NFT’s? Ook daar kunnen we het antwoord op geven, omdat de New York Times ze precies hetzelfde vroeg toen ze de column kochten. In een statement legde 3F Music de aankoop uit: “Ons managementteam werkt altijd samen met enkele zeer deskundige en ervaren kunstadviseurs. Zij geloven dat we moeten meegroeien met technologische bewegingen. Het kopen van NFT’s helpt ons niet alleen ons bedrijf te promoten, maar ook kunstenaars en de kunstmarkt ondersteunen.” In andere woorden: voor de PR.