Deze producten in de supermarkt stegen in 2024 het meest in prijs
Voor het eerst in jaren bleven de supermarktprijzen in 2024 redelijk stabiel, met uitzondering van een aantal A-merken. Aan deze prijsstijgingen in de supermarkt ligt een cynische verklaring ten grondslag.
Om te weten in wat voor tijd we leven, hoef je geen krant te lezen of journaal te kijken. Het is genoeg om af en toe een supermarkt binnen te lopen. Als de prijzen stabiel zijn en de schappen vol liggen, dan gaat het goed. Is het omgekeerde het geval, dan gaat het slecht. 2024 is in dit licht een goed jaar in een slecht decennium, behalve voor liefhebbers van A-merken.
10 supermarktproducten die sterk in prijs stegen
De prijzen in de supermarkt stegen volgens het CBS gemiddeld met 3,6 procent − een behapbaar percentage vergeleken met de jaren daarvoor. Opvallend was wel dat sommige A-merken veel sterker in prijs stegen. Dit is de top 10.
A-merk in supermarkt | Prijsstijging sinds november 2023 |
---|---|
1. Coca Cola Zero 0,5 liter | 42 procent |
2. Whiskas met rund en saus 400 gram | 34 procent |
3. Cote d’Or reep puur 200 gram | 24 procent |
4. Lay’s paprika 200 gram | 20 procent |
5. Pampers harmonie luiers 22 stuks | 12 procent |
6. Becel Original 250 gram | 10 procent |
7. L’Oreal revitalift dagcreme 50 ml | 9 procent |
8. Liga Evergreen krenten XL 337,5 gram | 8 procent |
9.Bonduelle crispy mais 300 gram | 5 procent |
10. Douwe egberts aroma rood 250 gram | 4 procent |
Sommige producten hebben sinds jaar en dag belachelijke winstmarges (zie hier een top 10), maar van bovenstaande artikelen zijn de producenten pas recentelijk gaan cashen. Ook in dit geval heeft dit alles te maken met de tijd waarin we leven.
FTM: ordinair winstbejag oorzaak van prijsstijging
Follow the Money deed uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van deze prijsstijgingen en kwam erachter dat met name Amerikaanse fabrikanten veel hogere prijzen rekenen voor hun producten. Zo steeg de winstmarge bij Coca Cola van 30,1 procent naar 50,4 procent. Bijna alle Cola-producten in de supermarkt namen het afgelopen jaar met meer dan 10 procent in prijs toe. Ook Whiskas (Mars), Cote d’Or (Mondelez) en Lay’s (PepsiCo) zijn allemaal in handen van Amerikaanse fabrikanten.
Amerikaanse bedrijven zien Europa als een ‘uitgeput continent’, zo constateert Follow The Money na gesprekken met prijsonderhandelaars, waarvan ze de inwoners zoveel mogelijk leeg willen trekken. Investeren en marktaandeel veroveren doen ze liever in groeiende economieën.
Andere jaren kampten we onder andere met een corona-crisis en een energie-crisis, maar de huidige prijsverhogingen hebben geen andere verklaring dan ordinair winstbejag. De Amerikanen kijken simpelweg hoe bont ze het kunnen maken, voordat de Europeanen stoppen met het kopen van hun producten.
Ga voor huismerk in supermarkt
Ook deze prijsstijging zegt iets over de wereld waarin we leven. Het laat zien dat Europa achter raakt bij de andere wereldeconomieën en geen interessante markt meer is voor fabrikanten. Gelukkig hoeven we niet bij de pakken neer te zitten en is de oplossing makkelijk: koop in de supermarkt huismerk in plaats van een A-merk. Zo kost een halve liter AH-cola 0,49 euro tegenover 1,69 euro voor een flesje Coca Cola. Ja, het is ietsje smeriger. Maar we moeten ons door die arrogante Amerikanen niet laten belazeren.