Deze psychologische drijfveren zuigen jou in Black Friday-deals
Het is vandaag officieel Black Friday en de deals vliegen ons om de oren. Toch is het marketingbombardement al een week in volle gang. En ook al wil je niet meedoen, deze psychologische drijfveren zuigen jou toch mee in de ellende.
Black Friday is namelijk allang niet meer een dag vol mooie acties; het duurt tegenwoordig langer dan een week. Elke dag mooie aanbiedingen om jou tot aankoop te verleiden. Zijn Black Friday-deals wel echt zo gunstig en waarom zijn we zo gevoelig voor mooie aanbiedingen?
Van oorsprong is Black Friday een Amerikaanse koopjesdag. De dag ervoor zitten Amerikanen nog gezellig met zân allen aan tafel te smikkelen van een gevulde kalkoen. De volgende ochtend, als iedereen moet bijkomen van een overdosis familie, is het officieel Black Friday. Een mooi moment om te vluchten van de familie en op koopjesjacht te gaan. De koopjesweek wordt ook beschouwd als het startschot voor het seizoen van kerstaankopen.
Black Friday-deals in Nederland
In Nederland vieren we geen Thanksgiving Day, op enkele Amerikaanse Nederlander na misschien. Toch is ook hier de Black Friday-gekte sinds een jaar of vijf compleet doorgeslagen. Wat begon als Ă©Ă©n vrijdag met leuke deals is inmiddels uitgeroeid tot ruim een week lang overspoeld worden met kortingsacties. Alle branches doen mee, van elektronicazaken tot beddenwinkels.
Inmiddels weten we wel dat niet alle Black Friday-deals veel voordeel opleveren. Uit onderzoek blijkt dat sommige winkelketens de prijzen van tevoren stiekem verhogen om ze daarna met een mooie Black Friday-korting weer te verlagen. Wat kopen we daarvoor? Juist ja, een product voor de oorspronkelijke prijs.
Psychologische drijfveren die je meezuigen
Zelfs met deze kennis in het achterhoofd blijven we extreem gevoelig voor Black Friday deals. En laten we eerlijk zijn, sommige deals leveren wel (echt) een hoop voordeel op. Dat we met zân allen zo gek zijn op koopjes heeft te maken een aantal psychologische drijfveren. Ze zijn op een rij gezet door Scott Rick, professor aan de Michigan Ross School of Business.
1. FOMO
De prachtige Amerikaanse term FOMO staat voor âfear of missing outâ. Simpel gezegd zijn we als mensen bang dat we iets mislopen. In het geval van Black Friday zijn we dus bang onszelf tekort te doen als we niet gaan voor die superscherpe geprijsde elektrische tandenborstel.
2. Iedereen houdt van een âdealâ
We zijn nu eenmaal gek op een dealtje maken. Een product aanschaffen wat ver beneden de standaard- of adviesprijs ligt maakt ons nu eenmaal gelukzalig. Het geeft een gevoel van âiets gewonnen hebbenâ.
3. Shopping momentum
Een interessant bijverschijnsel heet âshopping momentumâ. Als we eenmaal een mooie Black Friday-deal hebben afgerekend, zijn we sneller geneigd meer artikelen te kopen. Winkelen leidt namelijk tot meer winkelen. Winkels en bedrijven doen er ook alles aan om je te lokken met kleine producten van een paar tientjes, om je daarna te verleiden met de echte knallers waar veel meer marge op zit. Je shopt bijvoorbeeld een tondeuse voor een mooie Black Friday-prijs en wordt vervolgens lekker gemaakt met een superscherpe tv-actie. In je achterhoofd ben je al aan het uitleggen aan je partner waarom je na een half jaar alweer een nieuwe, grotere tv hebt gekocht.
4. Het is een escape
Deze geldt misschien iets minder voor Nederlanders, maar het is wel degelijk een psychologische drijfveer. âNa Thanksgiving met dierbaren te hebben doorgebracht, shoppen veel mensen simpelweg omdat ze een manier zoeken om aan de stress van hun gezin te ontsnappen. Een zoektocht naar sensatie, om verveling te voorkomenâ, zegt Scott Rick. Daarbij deelt hij een aantal winkelstrategieĂ«n die bestand zijn tegen âonweerstaanbareâ Black Friday-deals. Die strategieĂ«n lees je in dit artikel.
Black Friday-deals kunnen veel korting opleveren; doe jezelf niet tekort en vergelijk prijzen van verschillende aanbieders. Zo weet je in ieder geval zeker dat je niet te veel betaalt.
Black Friday: Teufel stunt nu al met oorverdovende BlackDeals