Deze Peugeot-occasion is elektrische auto onder 5.000 euro
Een elektrische auto is schreeuwend duur, toch? Fout! Wij vonden een Peugeot-occasion uit 2013 die je minder dan 5.000 euro kost.
De transitie naar elektrisch rijden is in volle gang. Vroeg of laat zal iedere autobestuurder eraan moeten geloven. Maar omdat EV’s nog vrij prijzig zijn, maken sommigen zich zorgen dat autorijden te duur wordt voor de minderbedeelden. Gelukkig duiken af en toe al betaalbare occasions op.
Elektrische auto van Peugeot
Dat Peugeot op dit moment een behoorlijk aantal elektrische modellen in zijn gamma heeft, mag geen verrassing heten. Opvallender is het in 2010 ook al met een elektrische auto op de markt kwam. Dat is nog vóór de Tesla Model S ons wegennet versierde.
Daar houdt de vergelijking met Tesla overigens wel op. De twee auto’s hebben behalve het type aandrijflijn weinig met elkaar van doen. In tegenstelling tot de Model S, is de Peugeot iOn, zoals die heet, een smalle en hoge hatchback.
Trage EV-occasion
Dat niet alleen, ook qua specificaties stelt het weinig voor. De elektrische auto van Peugeot heeft een zeer klein, 16 kWh-accupakket waarmee het in theorie 150 kilometer ver komt. Snelladen kan de occasion niet en zelfs aan de normale AC-paal gaat het niet rapper dan 3,7 kW.
De Peugeot iOn is niet alleen langzaam aan de laadpaal, maar ook op straat. De topsnelheid is zo’n 130 kilometer per uur en een 0 tot 100-sprintje kost hem bijna 16 seconden. Uiterst traag voor een EV, want we weten inmiddels allemaal dat elektrische auto’s over het algemeen véél sneller zijn.
Subsidie voor de Peugeot iOn-occasion
Klinkt allemaal niet fantastisch. Gelukkig is het prijskaartje dat wel. Op verkoopsite Gaspedaal.nl staan momenteel elf exemplaren te koop, waarbij de goedkopere nog geen 7.000 euro kosten. Er bestaat echter nog een EV-subsidie van 2.000 euro.
Daar zijn enkele eisen aan verbonden. Zo moet het een elektrische auto zijn met een actieradius van minimaal 120 kilometer die nieuw tussen de 12.000 en 45.000 euro kostte. De Peugeot had een nieuwprijs van iets minder dan 30.000 euro, dus aan alle voorwaarden kan worden voldaan. De subsidie is nog tot eind dit jaar geldig en momenteel zit nog zo’n 6,4 miljoen euro in de pot die begin dit jaar 32,4 miljoen euro bedroeg.
Elektrische alternatieven
Oogt deze Peugeot iOn je toch iets te oubollig, dan zijn er nog enkele andere occasion-opties. Zo is dit elektrische tweedehandsje met vleugeldeuren een stuk hipper. Voor nog veel minder geld koop je ook dit Nederlandse alternatief voor de elektrische auto.