Van dakloze tot miljardair: de bizarre carrière van John Paul DeJoria
John Paul DeJoria heeft inmiddels meerdere succesvolle bedrijven op zijn naam staan, waardoor hij over een vermogen van 2,8 miljard dollar beschikt. Maar deze ondernemer heeft zeker niet altijd veel geld gehad. Sterker nog, op een gegeven moment woonde hij zelfs met zijn tweejarige zoontje in een auto en verkocht hij encyclopedieën van deur tot deur.
In de podcast The Tim Ferriss Show vertelt hij dat de lessen die hij deze periode van zijn leven leerde, uiteindelijk voor zijn succes hebben gezorgd.
De mega-ondernemer was een dakloze alleenstaande vader, maar woont nu in een huis van 50 miljoen in Malibu, met alle speeltjes die een man kan wensen; van mooie auto’s tot een privéjet. Hoe heeft deze miljardair dat heeft geflikt?
Leven in een auto
John Paul DeJoria belandde op straat, nadat de moeder van zijn tweejarige zoontje er vandoor was gegaan met al het geld wat ze op hun bankrekening hadden staan. “Ze liet een briefje achter”, zegt John. “Daarop stond zoiets als: ‘Ik kan het niet meer aan om een moeder te zijn, hij zal het beter hebben als hij bij jou blijft’. De volgende dag werden we uit ons huis gezet. Blijkbaar hadden ze al eerder briefjes opgehangen dat we de huur moesten betalen, maar die had ze verscheurd en ik had ze niet gezien.”
Een tijd lang leefde hij samen met zijn zoontje in een auto. Ze kochten eten door lege colaflesjes op parkeerplaatsen op te ruimen en die in te leveren voor een paar cent. Pas vanaf het moment dat een vriend hem en zijn zoontje een kamer in zijn huis aanbood, kon John zijn leven weer gaan opbouwen.
De levensles van John Paul DeJoria
In deze periode van zijn leven nam hij veel baantjes als verkoper aan, die hem leerden wat er nodig is om succesvol te worden. Drie jaar lang verkocht John Paul DeJoria bijvoorbeeld encyclopedieën aan de deur. ‘Het gaat er niet om hoe je op die eerste deur klopt’, was de les die een manager hem leerde. ‘Het gaat erom dat je honderd deuren in je gezicht gesmeten krijgt, en nog steeds met hetzelfde enthousiasme op deur 101 kunt kloppen’. Op dat moment leerde de beste man hoe hij met afwijzing om moest gaan, een vaardigheid die van pas kwam toen hij zijn eerste bedrijf opstartte.
Het idee voor John Paul Mitchell Systems ontstond terwijl hij bij een van zijn volgende baantjes haarproducten verkocht aan kappers. Hij ontmoette daardoor Paul Mitchell, een talentvolle kapper die zijn eigen producten ontwikkelde. De twee werden vrienden en realiseerden zich dat ze met hun expertises een succesvol bedrijf konden starten. Er was alleen één probleem: hoewel ze wisten dat ze veel geld zouden gaan verdienen, hadden ze op dat moment maar een startkapitaal van 700 dollar.
John Paul DeJoria wist de producent zover te krijgen om 10.000 samples van hun product te maken. Hij geloofde zo erg in het product, dat hij wist: als ze die maar in de handen van kappers konden krijgen, zou de verkoop op gang komen. En hij kreeg gelijk. Geld voor een mooi kleurrijk design hadden ze trouwens niet. De nu iconische zwart-witte labels zijn het resultaat van een besparing op gekleurde inkt.
‘Succes staat niet gelijk aan veel geld’
De twee ondernemers wisten samen die 700 dollar te veranderen in één van de meest winstgevende bedrijven in de wereld van de haarverzorging. Tegenwoordig heeft John Paul DeJoria veel meer bedrijven op zijn naam staan. Daarmee veel geld verdienen is niet zijn grootste motivator: bij elk bedrijf kijkt hij hoe hij mensen, dieren of de planeet kan helpen.
Succes is volgens de miljardair niet hetzelfde als rijk zijn. “Het gaat er niet om hoeveel geld je hebt of hoe machtig je bent. Het gaat om hoe goed je het doet als niemand kijkt. Doe je iets om anderen te helpen? Dat is pas succes”, zegt hij. Net als Bill Gates en Warren Buffet heeft John Paul DeJoria daarom The Giving Pledge getekend, waarin je belooft om het grootste gedeelte van je rijkdom gedurende je leven weg te geven.