Deze producten met bizarre winstmarges belazeren jou dagelijks
Bij deze producten zit er het hoogste verschil tussen de kostprijs en de verkoopprijs. Laat je als consument niet kisten, en dat bedoelen we letterlijk, want doodskisten behoren tot de producten waarop de grootste winstmarge zit.
Als consument worden we de laatste tijd meer afgezet, leeg getrokken en uitgezogen dan ooit. De afgelopen jaren maakten we kennis met krimpflatie en graaiflatie. Recentelijk kwam hier ook nog beknibbelflatie bij − en van de producten waarop dit het meest van toepassing is maakten we bij Manners een top 10.
Er bestaat echter ook een tijdloze vorm van consumentenbedrog. Caveat emptor, zeiden de oude Romeinen al. ‘Koper, wees op je hoede’. In dit artikel lichten we een aantal producten uit die het grootste verschil tussen kost- en verkoopprijs hebben, waardoor je het minste waar voor je geld krijgt.
Producten met het grootste verschil tussen kostprijs en verkoopprijs
Productprijzen komen niet tot stand doordat iemand iets maakt en daar dan een procent of tien winstmarge op plakt, maar door middelbareschoolgedoe van economie als vraag en aanbod en prijselasticiteit. Dit deel slaan we over. We gaan meteen naar de producten waarbij je als consument het hardst geflest wordt.
Winstmarge per product
Een top 10 met de hoogste winstmarge per product. Voor een breder beeld hebben we aantal producten weggelaten, zoals koffie of thee in een restaurant. Daar houden we het bij een biertje en daar is alles overpriced.
Product | Winstmarge in procenten |
1. Sms’jes zonder abonnement | 6000% |
2. Een flesje water | 3000% |
3. Popcorn in de bioscoop | 900% |
4. Montuur van een bril | 250-1000% |
5. Biertje in een restaurant | 600% |
6. Pizza in fastfoodzaak | 500% |
7. Kist bij begrafenis | 300-500% |
8. Glas wijn in een restaurant | 400% |
9. Inkt voor de printer | 300% |
10. Trouwjurken | 300% |
Een paar producten bekijken we graag in iets meer detail.
- Voor een sms’je los van een abonnement rekent een telecombedrijf tot 0,20 euro, terwijl de kosten een fractie van een cent zijn.Â
- Een flesje water kost 0,05 cent om te maken, maar kan (met name in gekoelde vorm) zomaar 1,50 euro kosten.Â
- Een kleine popcorn heeft voor de bioscoop een kostprijs van ongeveer 0,40 cent, maar ze vragen er makkelijk 3,50 euro voor.
- Een pizza bij Pizza Hut kost minder dan 2 euro om te maken, rekende de Amerikaanse website Forbes recentelijk uit. De verkoopprijs ligt echter tussen de 8 en 12 euro.
- Een doodskist uit het iets duurdere segment kan zomaar meer dan 1000 euro kosten, terwijl de kostprijs rond de 350 euro ligt.Â
Supermarktproducten die veel te duur worden verkocht
Bij sommige producten snappen we wel dat ze zoveel winstmarge hebben. De prijs van een biertje in een café of restaurant wordt natuurlijk met name omhoog gestuwd door personeelskosten en de huur van een zaak, en niet door de kostprijs van het product. Dit geldt ook voor pizza en popcorn.
Tot slot daarom nog een drietal supermarktproducten waarop dit niet van toepassing is. Op wenskaarten zit vaak 200 procent winstmarge, op voorgesneden groente en fruit wordt 40 tot 100 procent marge gepakt en op kruidenpotjes of mixen zit vaak 100 procent winst. Caveat emptor, ook in de supermarkt!
Nog dieper in de kapitalistische beerput?
Wie nog dieper in het kapitalistische konijnenhol (of beerput) wil duiken, leest dit artikel over de miljoenen die Albert Heijn verdient met foute kassabonnen.
The KitchenBusiness InsiderRDFool